NY AVTALE: SAS Norge-sjef Kjetil Håbjørg, brigader Anders Jernberg, sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon, og sjef Forsvarets sanitet (FSAN), brigader Petter Iversen.Foto: Gorm Kallestad, NTB
Var bekymret for evakueringsflyet – nå er ny avtale på plass
GARDERMOEN (Forsvarets forum): Avtalen som har bidratt til evakuering av skadde ukrainere, jordskjelvofre og nå sist kongen, skal fortsette med et enda bedre fly.
Forsvaret og SAS har fornyet sitt samarbeid om strategisk luftevakuering, som er avgjørende for transport av syke og sårede.
Den nye avtalen inkluderer utvikling av løsninger for Airbus A320neo, som vil erstatte Boeing 737-flyet i 2025.
SAS-flyet har blitt brukt til å evakuere over 2500 pasienter fra Ukraina og har vært involvert i andre internasjonale kriser.
Avtalen mellom SAS og Forsvaret er unik i Europa og kan inspirere andre land til å etablere lignende samarbeid.
Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.
Forsvaret og SAS fortsetter samarbeidet om strategisk luftevakuering. Det ble klart under en pressekonferanse på Gardermoen fredag.
Annonse
Dermed skal et av SAS sine fly fortsatt kunne bistå med å frakte syke og sårede på vegne av Forsvaret.
– Dette samarbeidet mellom sivile og militære er helt avgjørende for oss. Vi har hatt et godt samarbeid med SAS siden tsunamien i Thailand, forteller sjef Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) Anders Jernberg til Forsvarets forum.
Den nye avtalen inneholder både utviklingen av løsning for den nye flytypen og en drifts- og beredskapsavtale.
Var bekymret
SAS faser ut Boeing 737-flyene i 2025, og går over til Airbus A320neo. Det innebærer at evakueringsflyet også må skiftes ut. Det skjer i løpet av våren neste år.
– Vi har sett med bekymring på levetiden på flyet, og visst at vi måtte over på ny plattform. Det kunne betydd en dupp i kapasiteten, sier sjef Forsvarets sanitet Petter Iversen.
Flybyttet betyr lengre rekkevidde, bedre arbeidsforhold og 30 prosent mindre støy. Skulle det være behov, kan ytterligere ett fly bli tatt ut av rutetrafikken for å bli evakuveringsfly.
Ifølge SAS sin norgessjef Kjetil Håbjørg varer avtalen i fire år.
– Dette er siste generasjons fly. Det har blitt vanskeligere og dyrere for oss å opprettholde det gamle flyet, sier han.
Ukraina-transport fortsetter
Flyet har fått massiv oppmerksomhet den siste tiden, etter at det ble brukt for å hente kongen hjem fra Malaysia.
Vanligvis skal flyet ta seg av passasjertrafikk på vanlig vis, men være i beredskap når Forsvaret trenger det. Da skal det innen 24 timer gjøres klart til evakuering.
De siste to årene har det kun blitt brukt til å hente skadde og pårørende fra Ukraina. SAS-flyet nærmer seg 100 turer, og har fraktet 2500 pasienter fra krigen.
– Vi holder på så lenge det trengs. Vi har ingen tegn eller indikasjoner på at vi ikke skal stå i denne viktige rollen, sier Jernberg.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Flyet har også blitt brukt i jordskjelvet i Tyrkia (2023), Afghanistan (2021), gisseltaking i Algerie (2023) og tsunamien i Thailand (2004-05).
– Intensjonen bak det er å sikre hjemtransport for soldater i utlandet, og så er aspektet utvidet siden, sier Iversen.
I det siste året med Boeing-flyet vil det bli brukt utelukkende som evakuveringsfly – og trolig enda lengre frem i tid også.
Unikt
Forsvaret har kunne bruke egne fly til slike oppdrag, men det er ikke ideelt.
– Det er svært kostbar, og ville vært mye, mye dyrere. Det vil ta opp kapasitet, og kunne ikke blitt brukt til andre formålet. Sammenlignet med eget materiell, så er det en innsparing. Dette samarbeidet er bare positivt, sier Jernberg i FLO.
Partene vil gjøre noen detaljer bedre, men ellers skal hele flyet bli videreført.
Avtalen mellom SAS og Forsvaret er unikt. Ifølge Jernberg er det eneste tilsvarende tilbud i Europa.
– Byråkratiet i Norge er enklere enn i andre land. Det er krevende arbeid, og det krever at vi står i det over tid. Det kan hende andre europeiske land ser til oss, sier Jamberg.
Sanitet-sjef Iversen tror andre land har ikke tenkt på dette som en mulighet eller prioritert det.
– De har gått for kommersielle løsninger som har lavere kapabiliteter og mindre kapasitet. Jeg håper flere land kommer med etter, man vet jo ikke når man får behov for dette.
Han sier det har tidligere har vært noe tilsvarende i Tyskland, men at det har ligget brakk i noen år.
– Vi opplever samarbeidet med Forsvaret som unikt godt, og ser ingen grunn til at andre skulle gjøre det samme, sier SAS-sjef Håbjørg.