Nyheter

Swedish Air Force Saab 105 lands during Exercise Trident Juncture 18 at Kallax Air Base, Sweden, Nov. 1, 2018. Trident Juncture 18 is designed to ensure that NATO forces and allies are trained, able to operate together, and ready to respond to any threat across the spectrum of military operations. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Jonathan Snyder)
57 ÅR: Saab 105, her fra øvelsen Trident Juncture i 2018, skal ikke lenger brukes av Flygvapnet.

Sverige pensjonerer Saab 105

Etter å ha trent svenske piloter i 57 år har Skolflygplan 60 fløyet sin siste tur ved Flygskolan.

Det svenske Flygvapnet pensjonerer treningsflyet Saab 105.

Flyet har i tillegg til opplæring av nye piloter blitt brukt til rekognosering og bakkeangrep, skriver nettstedet Aerotime.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Saab 105 går også under navnet SK-60, som står for Skolflygplan 60.

Det ble holdt en seremoni ved Flyvapnet sin base i Malmen nær Linköping i Sør-Sverige. 

Prototypen fløy for første gang i 1963. To år senere var 150 fly produsert, og i august 1966 var SK-60 operativt i det svenske flyvåpenet – nesten 58 år siden.

Saab 105 er 10,5 meter lang og har et vingespenn på 9,5 meter bred.

Topphastigheten til SK-60 er 765 kilometer i timen, og det har en rekkevidde på 1400 kilometer.

Utenom Sverige har Østerrikes flyvåpen hatt 40 Saab 105. Disse ble tatt ut av luftflåten deres i 2020.

Svenske piloter vil fremover trene med det tyske flyet Grob G 120TP.

Powered by Labrador CMS