Norge skal i år bestemme seg for samarbeidspartner for kjøp av fregatter, med Tyskland som en av kandidatene.
Tysklands ambassadør understreker det nære forholdet til Norge og ønsker å styrke samarbeidet ytterligere.
Den foreslåtte fregatten fra Tyskland vil inkludere anti-ubåt-kapasiteter og ballistisk missilforsvar.
Thyssenkrupp MarineSystemes er klar til å bygge fregattene, men det er usikkerhet rundt leveransetidspunktet.
Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.
I løpet av året skal Norge bestemme seg for hvem de vil samarbeide
med og kjøpe fregatter av. Tyskland, Frankrike, Storbritannia og USA er de fire
landene som står om.
Annonse
Under et besøk i Oslo med fregatten Nordrhein-Westfalen forteller
tyskerne hvordan de vil overbevise Forsvarsdepartementet om å velge dem.
– På vegne av den tyske regjeringen vil jeg si at det stadig
nærere forholdet til Norge er politisk ønsket og er av topp prioritet i Berlin.
Vi ønsker å være en mer nord-atlantisk nasjon, og Norge er en god venn og nær
partner, sier Tysklands ambassadør til Norge Detlef Wächter.
– Jeg ser hvor nært vennskapet vårt er. Det er
uten sidestykke i Nato at to land virkelig opererer identiske ubåter slik Norge
og Tyskland gjør det. Dette vil vi gjøre igjen med overflatefartøy, sier Wätcher.
Tips oss!
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– Helt annerledes
– For å være tydelig: Vi har en russisk trussel – en økende
trussel. Det er åpenbart at vi må jobbe tettere sammen og reagere i Nato, sier
viseadmiral Frank Lenksi.
Han er kommandøren for den tyske flåten og visesjef for den
tyske marinen. Med et ubåt-samarbeid som så langt har fungert, håper han Norge
igjen går for Tyskland som partner i en så viktig kapasitet.
– Alle kan selge et skip, men dette vil være et partnerskap
fra industri til industri, marine til marine og offiser til offiser.
Fregatten som er til kai like nedenfor Akershus Festning er
av F125-klassen. Fregatten som tilbys Norge er en modernisering – F127. Den har
enda ikke blitt bygget ennå.
En del detaljer er ikke spikret, men den vil ha anti-ubåt-kapasiteter
- som Norge etterspør – samt ballistisk missilforsvar, ifølge Lenski.
– Vi tar med lærdommer inn i byggingen av den nye klassen.
Det nye skipet vil være helt annerledes, men alt som har fungert vil bli
kopiert til vårt nye system, sier admiralen.
Sår tvil om leveranse
Akkurat som med ubåtene, er det Thyssenkrupp MarineSystemes (tkMS) som eventuelt vil bygge fregattene.
– Jeg er ganske sikker på at alle kollegene mine i de andre
selskapene, de kan også bygge skip, og de gjør det bra. Men vi kan tilby to
ting som skiller oss fra de andre, sier administrerende direktør Oliver Burkhard.
De to tingene handler om partnerskapet som allerede finnes
og industrielt samarbeid. Ved å la samme verft bygge både ubåter og fregatter, tror
han blir gunstigere for skattebetalerne.
Verftsdirektøren sier de skal klare å ha første fregatt klar
til 2031, senest i 2032. Norge har derimot planlagt for å få det første
fartøyet i 2030.
– Jeg er ikke i tvil og er optimistisk. Vi har åpnet et nytt
verft i Wismar , lenger øst i Tyskland. Det dobler vår kapasitet, og vi kan bygge
fregattene i et helt nytt verft, svarer han.
En avtale med Tyskland kan innebære at deler av fregatten
kan bygges i Norge, sier Thyssenkrupp-sjefen.
Burkhard advarer samtidig om å velge USA som partner.
– Det er en storebror som sitter på den andre siden av
Atlanterhavet som ikke tilbyr noe utenom. Så hvis du kjøper noe fra dem,
er du bare en kunde. Fra mitt ståsted kommer ikke amerikanerne til å tilby noe samarbeid, sier han.