Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Ben Pettersen, en av de to «primus motorene», er begeistret når han snakker om prosjektet:
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
At MS Hålingen spesialrigges for makrellstørjefiske.
– Vi snakker om verdens sterkeste fisk på 200-500 kilo, som kan fosse avsted i 70 kilometer i timen. Alt av rigging, fiskeutstyr, kompetanse etc. må derfor være i verdensklasse. Det er ikke småfisk vi snakker om, sier han.
Pettersen og kompanjong Mark Brooks er godkjente lagledere på Team Lærdal. Det vil si at de er autorisert til fiske, merking og slipp i forskningsfiske etter makrellstørje på vegne av Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet etter kvalifisert opplæring.
Var marinedykker
Makrellstørje er en blåfinnet tunfisk. Team Lærdal vil begynne fisket så fort som mulig i august og utover høsten.
– Vi er i avsluttende fase for refit og oppgradering av MS Hålingen. Snart blir vedlikeholdte dieselmotorer montert ombord, og da går skuta på vannet med noen sjøprøver, før vi setter kursen mot Ytre Sognefjorden. Base blir vel i farvannet rundt kommunen Solund, slik at Team Lærdal har kort vei til feltene fra Telavåg i sør til Stadt i nord.
– Vi gleder oss som unger til å starte jakten!
August-oktober er toppsesong for makrellstørjer, en art Pettersen håper og tror kan bli en ny, stor næring. I Norge har bestanden av makrellstørjer vært sterkt truet i nyere tid, etter overfiske i tidligere år. Nå er bestanden her til lands økende.
Ben Pettersen er sivilingeniør, utdannet fra Sjøkrigsskolen. Han har tidligere vært åtte år i Sjøforsvarets ubåtvåpen med drift og bygging av ubåter. Han har også vært marinedykker.
Bedre enn ny
KNM Hålingen, omdøpt til MS Hålingen, ble kjøpt inn i 1992 som spesialfartøy for Marinejegerkommandoen med base i Ramsund. Prisen var da rundt 20 millioner kroner.
Hålingen ble utfaset i 2009 og solgt til sivil aktør, en entreprenør i Førde. Den ble delvis gjort i stand, men lå to år i sjøen inntil Mark Brooks i Team Lærdal overtok den i august i fjor.
Båten er 48 fot, med 1260 hester og to Hamilton vannjettmotorer. Dobbelt aluminiumsskrog gjør at båten blir mye lettere enn hvis den var laget av plast og derfor kan kjøre mye raskere. Hålingen gjør vel femti knop og kan operere i 20 cm vanndybde.
Fartøyet har i løpet av det siste året blitt fullstendig overhalt og rekondisjonert, over 2000 timer er lagt ned i dette. Gammelt stål er byttet ut med syrefast, rustfritt stål.
– På mange områder vil den være bedre enn som ny, sier Pettersen.
Tannlegestol
Bare på malingen har de brukt rundt 250.000 kroner, med midler fra Jotun.
– Skuta er nå preppet og malt med tilsvarende spesialmaling som når i aktiv tjeneste, sier Pettersen.
MS Hålingen har også fått påmontert omfattende LED lys-systemer. Seks spesialseter fra Mercedes rommer passasjerer akter i styrehuset. Skipper og navigatør i front får deluxe-versjonen av setet – begge på hydrauliske dempere. Fiskeutstyret koster minst 300.000 kroner.
Kanskje det mest kuriøse ombord, er båtens nye «tuna kampstol», som Pettersen kaller den: En 70-talls tannlegestol fra Stavanger. Den vil bli montert akter på egen gitterbasert fiskeplattform.
Ben Pettersen oppfordrer alle Sjøforsvarets fartøyer om å melde inn observasjoner av makrellstørje langs hele Norskekysten til Havforskningsinstituttet. Slik kan man få kartlagt bestanden.