Nyheter

I ENDEN: Jammetesten gjennomføres på veistrekningen E8 i Skibotndalen. I motsatt endre krysser veien grensen mot Finland.
I ENDEN: Jammetesten gjennomføres på veistrekningen E8 i Skibotndalen. I motsatt endre krysser veien grensen mot Finland.

Tester jammeangrep mot ny teknologi i Troms og Finnmark

Denne uken skal beslaglagt jammeutstyr testes mot intelligente transportsystemer på en veistrekning i Skibotndalen.

Publisert

Testen er et samarbeid mellom Statens vegvesen og Forsvarets forskningsinstitutt.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Ulovlig jammeutstyr er allerede på veiene våre og dette er en trussel for både vei-, sjø- og lufttrafikk. Jamming kan føre til at navigasjonssystemer ikke gjengir geografisk lokasjon korrekt, eller gir vilkårlig og tilfeldig posisjonering i digitale kart, skriver Tomas Levin, sjefingeniør i Statens vegvesen og ansvarlig for testen, i en pressemelding.

Økende sikkerhetstrussel

Jamming er forstyrrelser eller blokkering av for eksempel radio- eller GPS-signaler. Det omtales som en økende sikkerhetstrussel.

Forstyrrelsene av signaler er en utfordring på både sivil og militær side. Under den store Nato-øvelsen Trident Juncture i 2018 ble det registrert jamming, som ifølge Forsvarsdepartementet ble utført av russiske landstyrker på Kola-halvøya. Jammingen ble siden et tema mellom norske og russiske myndigheter.

Onsdag og torsdag skal jammeangrep utføres for å teste hvordan moderne transportteknologi tåler det. Da skal de blant annet benytte jammeutstyr som er beslaglagt av tollvesen og politi. Målet for testen er å finne løsninger på hvordan man kan beskytte seg mot angrep.

I Skibotndalen

– Transportsektoren er i rask utvikling, og det innføres stadig flere intelligente transportsystemer (ITS) i Norge som er avhengig av GPS-signaler. ITS muliggjør kommunikasjon fra bil til bil, fra bilen til vegbanen eller fra vegbanen til bilen, forklarer Karl Magne Nilssen, prosjektleder for testarenaen Borealis i Statens vegvesen i pressemeldingen.

Testen finner sted på en 40 kilometer lang veistrekning langs Skibotndalen som kalles Borealis. Langs veien er det strøm og nettverk, og både fjord og fjell. Dermed er den ideell for å teste annen teknologi.

Personer i området kan oppleve påvirkning på GPS-signalene sine i perioden testforsøket gjennomføres.

Powered by Labrador CMS