Nyheter:

Hadde Maud kommet i 2016, hadde hun blitt sendt til Middelhavet

Fredag 29. mars er det nye logistikkskipet endelig på plass i Bergen – tre år forsinka.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi pleide å kalle det vi hadde på gamle Valkyrien, hospital. Selv om det egentlig bare var en lugar. 
– Maud derimot er et fullt oppsatt sykehus. 

Skipssjef Thorvald Dahll viser stolt frem det nye logistikkskipet til Sjøforsvaret. Han var også sjef på det gamle logistikkfartøyet: KNM Valkyrien.
– De kan egentlig ikke sammenlignes, sier Dahll.
– Valkyrien kunne støtte korvetter og mindre fartøyer. «Maud» har mer av alt!

Forsvarets forum møtte mannskapet under den siste seilasen før de forlot Sør-Korea. Fredag 29. mars kommer endelig KNM Maud til Bergen. 

Under den siste seilasen i Sør-Korea ble mannskapet testet grundig. SE VIDEO her: 

Hadde Maud kommet i 2016, hadde hun blitt sendt til Middelhavet


Sivil-militære oppdrag

Spørsmålet på sikt, er hva Maud skal gjøre. 

– Maud vil bli etterspurt i Nato, sier flaggkommandør Rune Andersen til Forsvarets forum. 


En ting er de militære oppgavene. Sjøgående etterforsyning, kalles det. I tillegg kommer de sivile-militære oppgavene. For Maud er ment å gagne flere enn bare Sjøforsvaret. 


– Hadde vi fått Maud når vi egentlig skulle – i 2016 – ville vi nok blitt sendt til redningsoperasjoner i Middelhavet.

Fra 2015 til 2018 deltok personell fra Forsvaret i operasjon Triton i Middelhavet, en operasjon som skulle håndtere den enorme flyktningstrømmen til Europa. En av oppgavene i operasjon Triton var «å bistå og redde flyktninger til havs».

Hadde vi fått Maud når vi egentlig skulle – i 2016 – ville vi nok blitt sendt til redningsoperasjoner i Middelhavet


Om bord KNM Maud viser anestesisykepleier Marianne Kjenes frem det flere har kalt «Norges største flytende sykehus» – med traumemottak, to operasjonssaler med full kirurgisk kapasitet samt mulighet for å ha CT-skanner, trykkammer og isolat. Fullt oppsatt har sykehuset plass til 48 sengeliggende pasienter. Da blir i så fall mannskapsmessa – som ligger vegg i vegg – tatt i bruk. Messa har sykesenger klare bak lettvegger, og i taket er det skinner. Det betyr at messa enkelt kan gjøres om til sykestue. 

NB! KNM Maud skulle egentlig vært ferdig i 2016, men Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering hadde store problemer og fartøyet ble flere ganger forsinket. Verftet skal ha vært svært nære å gå konkurs.

Se flere av sakene vi har skrevet fra KNM Maud:


Powered by Labrador CMS