Et F-35B kampfly tar av fra et amfibiekrigsskip i Sør-Kina-havet.
Et F-35B kampfly tar av fra et amfibiekrigsskip i Sør-Kina-havet.

F-35 kan bli skadet ved overlydshastighet

Feilen er oppdaget på andre versjoner enn den Norge har kjøpt.

Publisert Sist oppdatert

Den amerikanske marinens versjoner av F-35 Joint Strike Fighter kan ikke opprettholde overlydshastighet uten å risikere betydelige strukturelle skader, som kan gå ut over flyets stealth-egenskaper. Feilen forekommer i fly av typen F-35B og C-versjoner.

– Dette er en annen versjon enn det Norge har kjøpt, som er F-35A versjonen. Vi kjenner ikke til noen slike begrensninger på de norske flyene. F-35 finnes i tre ulike versjoner, sier talsperson i Luftforsvaret, major Stian Roen, til ABC Nyheter.

Hos den amerikanske marinens flytyper har man funnet skade på stealth-belegget etter at etterbrennerne blir avfyrt. Etterbrenner er en innretning for økning av en jetmotors skyvkraft. De kan være aktuelle å bruke for å unnvike fiendtlige kampfly eller antiluftskyts, skriver Defense News.

Stealth-egenskapene, som skal skjule flyene fra radar og infrarøde kameraer, har vært et viktig salgsargument for F-35 siden starten. Nå later det til at pilotene av B- og C-versjonene kan bli nødt til å velge mellom fart og stealth.

De norske F-35A-flyene kan ifølge major Stian Roen nå nesten 2000 kilometer i timen – 1,6 mach, og kan fly i overlydshastighet.

– F-35 kan utnytte sin toppfart over lengre tid – også når flyet er fullastet med våpen og drivstoff, sier han til ABC Nyheter.