Nyheter
Turbulens og feil i programvare var årsaken bak F-35-krasj
Etter at F-35-flyet sluttet å respondere, skjøt piloten seg ut. Deretter krasjet flyet i nærheten av rullebanen i Fort Hill, Utah.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var i oktober i fjor at et F-35A Lightning II jagerfly krasjet i Utah. Denne uken ble rapporten etter etterforskningen av ulykken lagt frem. Defense News omtalte saken først.
Der kommer det frem at piloten opplevde turbulens like før landing. Flyet var på vei tilbake til basen Fort Hill, etter en rutinemessig treningstur sammen med tre andre jagerfly.
Turbulensen førte til forstyrrelser på flyets instrumenter, slik at feilaktige flydata ble registrert og flyet ikke lenger responderte på pilotens forsøk på å lande flyet manuelt.
Piloten forsøkte å avbryte landingen for å forsøke på nytt, men da krenget flyet kraftig til venstre. Piloten mislyktes i sine videre forsøk på å rette opp flyet, og skjøt seg ut.
Hele hendelsen skal ha tatt mindre enn ti sekunder, ifølge rapporten. Forsøk i simulator viste at årsaken var flyets misoppfatning av flydata, ikke den fysiske effekten av turbulens.
– F-35-flyene har mer enn 600.000 flytimer og dette er det første kjente tilfellet hvor turbulens har hatt en slik effekt på flyets systemer, heter det i rapporten.
Ifølge U.S. Air Force er det svært liten sannsynlighet for at en lignende ulykke vil skje igjen.