Nyheter
TREGERE ENN ANTATT: Oppgraderingene Technology Refresh 3 (TR-3) tar lenger tid enn planlagt, og fører til forsinkelser i produksjonen av de nyeste F-35-flyene.
Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Ytterligere forsinkelser i F-35-levering
Leveransene av de nyeste F-35-flyene blir mer forsinket enn planlagt. De forventes ikke å gjenopptas før til høsten.
F-35-produsenten Lockheed Martin opplever forsinkelser i produksjonen av de nyeste oppgraderte F-35-flyene, og leveransene forventes ikke å bli gjenopptatt før tredje kvartal 2024.
Selskapet planlegger å levere mellom 75 og 110 F-35-fly i år. Det er færre enn de rundt 150 flyene selskapet vanligvis sikter mot å levere i året, skriver Defense News.
Forsinkelsene skyldes at oppgraderinger kjent som Technology Refresh 3 (TR-3), som inkluderer forbedringer i programvare og maskinvare, tar lenger tid enn antatt.
I oktober 2022 krasjet et F-35-fly i Utah i USA. Årsaken var turbulens og feil i programvaren. I september fjor bestemte alle F-35-kjøpere seg for å vente med å få nye fly til en feil i programvaren ble utbedret.
Norge har bestilt 52 F-35-fly fra Lockheed Martin, og flyene skal leveres innen utgangen av 2025. Foreløpig har Norge mottatt 40 av 52 planlagte kampfly.
Leveringsstansen i fjor resulterte i et inntektstap på 400 millioner dollar, eller rundt 4,18 milliarder kroner for Lockheed Martin.
TR-3-oppgraderingene er nødvendige for å forberede F-35 for ytterligere oppgraderinger. Lockheed håper å starte levering av TR-3-jagerfly i tredje kvartal 2024, men forsinkelsene kan føre til at de må revurdere produksjonstakten.
Selskapet taper penger på grunn av leveransestansen, og det forventes at fortjenesten på F-35-programmet vil avta i 2024, skriver Defense News. Det er imidlertid ikke bare sorgen for selskapet.
Til tross for utfordringene har Lockheed Martins luftfartssektor opplevd en vekst på 2 prosent i salg i 2023, til nesten 27,5 milliarder dollar – altså cirka 287 milliarder norske kroner.