Nyheter

NYE SYSTEMER: Overgang fra gamle navigasjonsmidler til moderne løsninger vil ha konsekvenser for Forsvarets bruk av helikopter.

Avinor foreslår nedleggelse av bakkebaserte navigasjonshjelpemidler på Lakselv lufthavn

Overgangen til satellittbasert navigasjon vil gå utover nasjonal beredskap, mener Luftforsvaret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I et høringsnotat fra Avinor Flysikring AS , skriver de at på bakgrunn av overgangen fra konvensjonell navigasjon til satellittbaserte navigasjonssystemer, har de utarbeidet et forslag til nedleggelse av bakkebaserte navigasjonshjelpemidler på Lakselv Lufthavn i 2022.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Sjefen for Luftoperativt inspektorat Kristian J. Lyssand svarer i et høringsinnspill at:

«Luftforsvaret har et operativt behov for militær bruk av Lakselv lufthavn. Det burde ikke legges ned konvensjonelle navigasjonshjelpemidler slik at dette påvirker nasjonal beredskap og militær bruk av Lakselv lufthavn.»

Les også: Ingen direkterute mellom Lakselv og Oslo

Høringsinnspillet gjelder navigasjonssystemene Banak NDB (Non-directional beacons) og Porsang LOC (locator).

Konsekvenser

I høringsinnspillet skriver Lyssand at nedleggelsen av Banak NDB og Porsang LOC vil ha konsekvenser for Forsvarets bruk av helikopter.

– Nedleggelsen vil påvirke evnen til å ivareta beredskap, samtidig søk og redningsoperasjoner, som ikke har mulighet til å fly Area Navigation (RNAV), skriver han.

Han forteller videre at dette vil begrense muligheten til å fly på instrumentflygeregler og er en generell bekymring, som økes i takt med overgangen fra konvensjonell navigasjon til satellittbaserte navigasjonssystemer.

– Dette er også noe som Nato og allierte nasjoner er opptatt av. Robusthet med dagens navigasjonshjelpemidler gjør oss mindre sårbare, legger talsmann i Luftforsvaret, Stian Roen til i en SMS til Forsvarets forum.

Myndighetene bestemmer

Harald Nygaard Kvam som er kommunikasjonssjef for Avinor ved Oslo lufthavn, forklarer i en mail til Forsvarets forum at utskiftningen er bestemt av myndighetene.

– Nedleggelse av enkelte navigasjonsmidler i Norge kommer som følge av en EU-forordning, som setter krav til overgang fra disse systemene til mer moderne løsninger basert på GPS innen 2030, sier Kvam.

Han forteller at det er myndighetene som har bestemt at disse systemene skal fases ut, og at andre og mer moderne systemer ivaretar navigasjonsbehovet. Samtidig stilles det krav om å beholdes konvensjonelle hjelpemidler som nødvendig backup.

– Banak vil altså ikke miste konvensjonell navigasjon, men systemet fases ut og ivaretas av andre systemer, sier han.

Powered by Labrador CMS