Nyheter:
Dette bildet er fra 2018, da det ble jobbet med å tømme den havarerte KNM "Helge Ingstad" ute ved Stureterminalen.
Foto: Marit Hommedal/NTB Scanpix
Fregatt-etterforskningen sendt til generaladvokaten
Nå skal generaladvokaten vurdere straffeansvar i Helge Ingstad-forliset.
– Jeg mottok Helge-Ingstad saken 25. mars for vurdering av de forhold som ligger til oss. Vi returnerer vår vurdering til Vest politidistrikt innen midten av mai, skriver generaladvokat Sigrid Redse Johansen til Forsvarets forum.
Generaladvokaten skal vurdere straffansvar etter militær straffelov, begått av militærpersoner, opplyser Johansen.
– Vi skal også vurdere straffansvar for Forsvaret som foretak, skriver hun.
Etter at generaladvokaten har uttalt seg, vil saken bli sendt til overordnet påtalemyndighet, altså Riksadvokaten, via statsadvokaten.
Fregatten, som natt til 8. November 2018 kolliderte med tankskipet Sola i Hjeltefjorden utenfor Bergen, havarerte kort tid etter ulykken. I etterkant har Havarikommisjonen pekt på avvik hos både Sjøforsvaret, tankskipet og trafikksentralen Fedje. Havarikommisjonen, Sjøforsvaret og Politiet har gjennomført hver sin undersøkelse av saken.
I midten av mars opplyste politiadvokat Ole Bjørn Mevatne at det ikke var endret status på mistenkte i saken, og at ingen vurderinger vil bli gjort på dette før saken går videre til statsadvokaten.
Det er i dag fire personer med status som mistenkt i saken. Det gjelder losen og kapteinen på tankskipet Sola, vaktsjefen på KNM Helge Ingstad og operatøren ved trafikksentralen på Fedje. Kapteinen på Sola TS hadde ansvar for å klargjøre fartøyet før de skulle forlate terminalen, og etterforskningen knytter seg til dekksbelysningen. Vaktsjefen på KNM Helge Ingstad var ansvarlig på broen da kollisjonen skjedde, mens operatøren ved trafikksentralen skal være mistenkt for uforstand i tjenesten, skrev NTB i august i fjor.
Fakta om Helge Ingstad-havariet:
- Natt til 8. november i 2018 kolliderte tankskipet Sola TS med fregatten KNM Helge Ingstad.
- Fregatten var på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.
- Ingstad fikk en stor flenge i skroget, og det rant mer vann inn enn hva lensepumpene greide å få ut.
- En lydlogg viste at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.
- Besetningen på 137 ble evakuert. Åtte av dem ble lettere skadd i sammenstøtet. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader.
- Fregatten mistet styring etter kollisjonen og fikk hjelp av flere slepebåter med å dyttes mot land for å forhindre totalt havari.
- Der ble fartøyet liggende på fem meters dyp med kraftig slagside. Etter hvert ble fregatten boltet fast til fjellet for å holde den på plass.
- Natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Båten sank, og senere samme dag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.
- 28. november ble bergingen av Helge Ingstad stoppet på grunn av uvær.
- Slepet av fregatten startet 27. februar.
- 2. mars 2019 ble fregatten hevet over vann, og dagen etter var fregatten på plass på Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern.
- Siden 3. juni har fregatten ligget til kai ved Coast Center Base på Ågotnes.
- 21. juni bestemte regjeringen at KNM Helge Ingstad ikke skal repareres.
- 8. november kommer Havarikommisjonen med sin rapport. Den peker på en rekke faktorer som førte til ulykken.
- 16. desember: Konsulentselskapet PwC konkluderer med at Forsvaret undervurderte kompleksiteten i bergingsaksjonen, noe som bidro til at kostnadene ble høye.
Kilde: NTB og Forsvarets forum