Nyheter:

ÅPNER OPP: Bardufoss er en av de fem norske flyplassene som finske og svenske og danske militær fly skal kunne benyttes på kort varsel. Foto: Torbjørn Løvland\n\n

Enklere grensekryssing

Det skal bli enklere for militære styrker å krysse grenser i Norden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Med mønster fra Luftforsvarets trening på Nordkalotten jobbes det nå med enklere grensekryssing også for landstyrkene. Målet er at en avdeling fra for eksempel Troms på kort varsel kan ta med seg sitt utstyr og kjøre til Kirkenes gjennom Sverige og Finland. I NORDEFCO-regi jobbes det også med å få en avtale om landingstillatelser i nabolandene med fly som bærer skarpe våpen.

– Norge, Sverige, Finland og Danmark undertegnet i sommer en avtale om at militære fly uten våpen på kort varsel kan gå ned hos hverandre, der kommer nå også Island inn i avtalen. Vi kan altså planlegge militære flighter med alternative landingsplasser i andre nordiske land, de skal få én times varsel før flyturen starter, forteller senior stabsoffiser Bjørn Benjaminsen i Forsvarsstaben. 

Arbeidsfeltet hans er det nordiske samarbeidsorganet NORDEFCO. Med alternative flyplasser snakker vi ikke om nødlandeplasser, men landinger som skyldes vær eller andre mindre alvorlige årsaker. Og i løpet av neste år satser NORDEFCO å få på plass en tilsvarende avtale som også gjelder våpenbærende fly. Det kan i noen land bety lovendringer, men ikke i Norge. I dag kan væpnede fly bare lande hos naboen i forbindelse med avtalte besøk, trening og øving eller direkte nød, ifølge Benjaminsen.

I dag kan væpnede fly bare lande hos naboen i forbindelse med avtalte besøk, trening og øving eller direkte nød

– Vi snakker om diplomatisk forhåndsklarerte grensekryssinger, hvor klareringen gjelder for en lengre periode, gjerne ett år ad gangen. Det skal også gjøres avtaler og forberedelser med de aktuelle flybasene. Når det gjelder fly så har det jo litt betydning at det er noen på bakken som kan håndtere flyet, med riktige prosedyrer, forklarer Benjaminsen.

– Men ser vi for oss en F-35 som lander i Lappland i Nord-Sverige all den tid en trønder knapt får se det nye kampflyet på nært hold?

– Hvis Luftforsvaret ser behov for en slik ordning, så vil de nok planlegge hvordan en F-35 med sine hemmelige systemer skal kunne bruke en svensk eller finsk flybase på en trygg måte. Her må nok være en fungerende avtale med den enkelte base, slik at man vet hva slags tjenester basen kan stille med, og hva de ikke kan gjøre. Piloten skal helst slippe å sjøl passe på flyet der han har landet. Dette vil det nok lages prosedyrer for. 

GRENSELØS: Det vil trolig bli mer vanlig å se svenske og finske soldater på norsk jord i framtida, i alle fall forenkles prosedyrene ved grensekryssinger i Norden.
GRENSELØS: Det vil trolig bli mer vanlig å se svenske og finske soldater på norsk jord i framtida, i alle fall forenkles prosedyrene ved grensekryssinger i Norden.


Flere departementer er involvert i det arbeidet som nå gjøres. Målet er ikke å bruke naboens territorium mest mulig, men forenkle klareringsprosessen slik at grensekryssinger med militære avdelinger og materiell effektiviserer hverdagen. Det skal gi økt operativ evne for en billigere penge. Og Nord-Norge er langt og smalt, derfor vil alternative flybaser særlig i Nord-Sverige kunne være kjærkomne. 

– Det er i Norden gjort mye de senere årene for å legge til rette for mer militært samarbeid. I 2021 får vi trolig de første leveransene av felles uniformer i de fire nordiske land. Snittet og stoffet blir likt; bare kamofarger og mønstre og flagg vil være ulike. Resten av bekledningen, også undertøyet, blir helt likt. Hensikten med prosjektet er å redusere kostnadene for det enkelte land. Dette er et resultat av NORDEFCO-samarbeidet. Og jeg tror vi om ikke lenge kan vi på 48 timers varsel  kjøre gjennom nabolandene våre med uniformerte avdelinger og våpen. Og svensker og finner kan enkelt komme til Norge for å øve, hvis de ønsker det. For Norge er dette i tråd med det arbeidet vi allerede har gjort for å legge til rette for at andre nasjoner kan øve i Norge, sier oberstløytnant Benjaminsen.

Om ikke lenge kan vi på 48 timers varsel kjøre gjennom nabolandene våre med uniformerte avdelinger og våpen

Forenklet grensekryssing vil også omfatte fartøyer på sjøen. De flybasene som Norge åpner for våre nordiske naboer blir Bardufoss, Andøya, Bodø, Ørland og Gardermoen. Sverige byr fram Kallax (Luleå), Ronneby, Såtenäs og Uppsala, mens Finland stiller med Jyväskylä, Kuopio, Oulo, Rovaniemi og Tampere.  

***

Nordic Defence Cooperation (NORDEFCO) ble etablert høsten 2009 mellom Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island. Målet er å styrke medlemslandenes nasjonale forsvarsevne, finne felles synergier og effektive fellesløsninger. Formannskapet i NORDEFCO går på rundgang, og i 2018 har Norge formannskapet. Nordefco.org

Powered by Labrador CMS