Nyheter:

Endelig er KNM Maud på vei hjem

Det nye logistikkskipet til Sjøforsvaret har forlatt Sør-Korea. Nå skal hun sette ny marinerekord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

3. februar 2019 forlot KNM Maud Busan i Sør-Korea. Neste stopp: San Diego i USA –6005 nautiske mil (11 121 kilometer) lenger øst. Reisen skal ta 17 dager.

– Vi har sjekket, og ingen norske marinefartøyer har noen ganger seilt over Stillehavet, sier flaggkommandør Rune Andersen, sjef for Marinen. 

– «Maud» kommer til å sette marinerekord. 

– Og jeg gleder meg til å få henne hjem. Potensialet vi kan hente ut av et slikt fartøy, er enormt!

Potensialet vi kan hente ut av et slikt fartøy, er enormt

Forsvarets forum har den siste uka vært om bord KNM Maud utenfor kysten av Sør-Korea. Les mer om Forsvarets største fartøy i neste utgave av papir-F. Flere reportasjer kommer også på forsvaretsforum.no.

Slik ser hun ut: Norges nye logistikkfartøy. Over Stillehavet skal KNM Maud holde en marsjfart på 16 knop.


Stillehavet og dato-linja

– Å sitte på broen og se på Stillehavet og filosofere over livet – litt sånn Erik Bye-aktig, sier nestkommanderende Eyvind Olsen og operasjonsoffiser Fridtjof Joys Christensen.

Thorvald Dahll var skipssjef på det gamle logistikkfartøyet KNM Valkyrien. Hun ble faset ut i 2015. Nå er han sjef for KNM Maud.
Dahll viser ruta de kommer til å velge over Stillehavet. Den er 6005 nautiske mil lang.

– Det gleder vi oss mest til.

Siden starten av november 2018 har store deler av besetningen vært i Sør-Korea. De siste ukene har de seilt langs kysten av Sør-Korea. Nå skal besetningen hjem. Reiseruta er slik: Først over Stillehavet. Så en uke til kai i San Diego hvor de skal fylle fartøyet med last som skal til Norge. Det blir «Mauds» første oppdrag. Deretter skal hun etterforsynes på De nederlandske Antiller før også Atlanterhavet krysses. Logistikkskipet kommer til Bergen i slutten av mars. Hvis alt går etter planen. 

– Vi skal seile på sørsiden av Japan. Etter det kommer vi ikke til å være i nærheten av land. Vi har regnet ut at vi hele tiden vil være minst 500 nautiske mil unna land. Vi seiler et godt stykke nord for Hawaii. Vi tar ikke den korteste ruta, da hadde vi dratt lenger nord. Men vi tar den ruta vi mener er best for fartøyet og mannskapet. Vi seiler der det erfaringsmessig er best vær, sier skipssjef Thorvald Dahll.

– Jeg gleder meg veldig til å krysse datolinja!

Vi tar den ruta vi mener er best for fartøyet og mannskapet. Vi seiler der det erfaringsmessig er best vær

Han fikk jobben allerede i 2013 – før kontrakten med det sørkoreanske verftet ble inngått. Siden har han fulgt fartøyet – fra utvikling og anskaffelse til design og bygging. Egentlig skulle «Maud» stå klar i 2016, men Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering hadde store problemer og fartøyet ble flere ganger forsinket. Verftet skal ha vært svært nære å gå konkurs.

De siste to ukene har besetningen på «Maud» blant annet trent på å behandle skadet personell.

– Vi er klare

På dekk vil KNM Maud ha plass til 400 tonn. I tillegg kommer tre lasterom.

De siste ukene har besetningen på KNM Maud blitt testet på scenarier som de kan oppleve på Stillehavet. Testingen har Sjøforsvarets sikkerhetssenter stått for.

– Vi må kunne ta vare på skadet personell. Vi må håndtere motorstans og strømbrudd. Vi må være i stand til å slukke brann og stanse vanninntrenging. Stillehavet er stort og det er veldig langt til land. Vi vil være utenfor helikopterrekkevidde, sier Dahll. 


– Jeg mener vi er godt forberedt. Mitt store skrekkscenario er alvorlige skader på personell.

– Hvordan forbereder man seg på det?

– Vi har trent masse. Vi har bunkret opp med sanitetsmateriell, har eget sykehus og seiler med lege og to sykepleiere. Men vi er ikke i stand til å gjennomføre operasjoner. Da må vi ha hjelp.

Jeg mener vi er godt forberedt. Mitt store skrekkscenario er alvorlige skader på personell


Powered by Labrador CMS