Nyheter:
VURDERER STANS: Justis- og beredskapsminister Monica Mæland og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen møtte pressen på Stortinget i forbindelse med at Nasjonal sikkerhetsmyndighet har varslet Rolls-Royce om at salget av Bergen Engines vurderes stanset.
Håkon Mosvold Larsen, NTB
Mæland om Bergen Engines: – Må regne med at det tar tid
Det finnes knapt eksempler på andre saker der regjeringen går til de skritt den nå tar i forbindelse med salget av Bergen Engines til russiske kjøpere.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi er nå på et punkt hvor det er stor usikkerhet rundt nasjonale sikkerhetsinteresser. Når det er så stor usikkerhet, plikter vi å rydde den av veien, sa Mæland under en hastig innkalt pressekonferanse i Stortinget tirsdag.
Flere departementer og tjenester har jobbet med saken, som omfatter salget av Bergen Engines til russiske TMH International. Tirsdag varsler regjeringen at den vurderer å bruke sikkerhetsloven til å stanse det planlagte salget.
Saken har forsvarspolitiske sider, som berører Norges allierte, samt handelspolitiske sider, ifølge statsråden.
– Dette er en veldig alvorlig beslutning, som vi knapt har noen tilsvarende eksempler på fra tidligere. Vi har derfor måttet bruke noe tid på å komme fram til den, og må regne med at det tar tid også før vi kan konkludere i saken, sa Mæland.
Fakta om Bergen Engines-saken
- Britiske Rolls-Royce kunngjorde 4. februar at de har signert en avtale om å selge motorvirksomheten Bergen Engines til det russisk-kontrollerte selskapet TMH International for 1,6 milliarder kroner. Dette er den Sveits-baserte internasjonale filialen under det russiske TMH-konsernet.
- En av de viktigste kundene til Bergen Engines har vært det norske Sjøforsvaret. Motorfabrikken har service- og vedlikeholdsavtaler med en rekke kystvaktskip, samt E-tjenestens spionskip Marjata, som er et av Norges mest sensitive skip.
- Motorer fra fabrikken brukes også av flere Nato-land, deriblant USA.
- TMH er verdens fjerde største leverandør av jernbanemateriell, men har gitt uttrykk for at de vil diversifisere sine aktiviteter.
- To av de største eierne i TMH er de russiske oligarkene Iskander Makhmudov og Andrej Bokarev.
- En rekke eksperter og aktører har advart mot at det er mye som tyder på at kjøperne har tette bånd til det russiske regimet.
- Bergen Engines sysselsetter rundt 950 personer internasjonalt, hvorav rundt 650 er basert ved hovedkontoret på Hordvikneset i Bergen.
- Sentralt i saken står sikkerhetsloven og bruken av denne. Bergen Engines var i utgangspunktet ikke omfattet av sikkerhetslovens bestemmelser, men paragraf 10.3 , omtalt som «sikkerhetsventilen» i sikkerhetsloven, gjør at myndighetene kan hindre aktivitet som kan utgjøre en risiko for nasjonal sikkerhet likevel. Terskelen for å bruke paragrafen skal være høy.
- Salget skal etter planen sluttføres mot slutten av året
Kilder: Rolls-Royce, Lovdata, NTB, E24