DRONE: Boeings Air Power Teaming System (ATS) gjør test av motor i Australia. Illustrasjonsfoto.Foto: Bruce. D. Gibson, Boeing
Sjefen for Luftforsvaret: – Jeg tror nok at flygerens død er overdrevet
USAs luftforsvar (USAF) ønsker i 2024 å inngå kontrakt for sitt sjette generasjons kampfly. Planen er at bemannede fly skal operere sammen med droner, såkalte «lojale wingmen».
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
USAs luftforsvar (USAF) ønsker i 2024 å inngå kontrakt for å realisere sitt sjette generasjons kampfly, for å beholde forspranget mot kinesiske fremskritt innen militærteknologi, skriver Reuters.
Annonse
Det forventes at Lockheed Martin Corp, Boeing, og Northrop Grumman Corp kommer til å konkurrere om den gjeve kontrakten i et program kalt Next Generation Air Dominance program (NGAD), der USA skal erstatte kampflyet F-22 Raptor med et fly som kan operere side om side med avanserte droner, ifølge Reuters.
USAF regner med å bruke 2,3 milliarder dollar på programmet i budsjettåret 2024, i tillegg til 595 millioner dollar i motorutvikling.
Betingelsene i anbudskonkurransen er hemmelige for å beskytte operative og teknologiske fordeler, står det i en pressemelding fra det amerikanske Flyvåpendepartementet.
Piloter og droner skal samarbeide
USAF planlegger å skaffe 200 sjette generasjons bemannende kampfly innenfor NGAD, i tillegg til 1000 såkalte Collaborative Combat Aircraft (CCA), skriver Air Data News. Dette ubemannende «samarbeidende kampfly» er med andre ord en drone.
I utgangspunktet er planen at CCA skal kunne gjøre flere ulike oppgaver, som for eksempel jamming og rekognosering. Det skal både kunne operere sammen med femte generasjons kampflyet F-35 og med den neste generasjonen.
USAs luftforsvarsminister Frank Kendall sier imidlertid at et bevæpnet CCA til nevnte bruk kan ligge 20 år frem i tid:
– Før du utstyrer den med våpen må den ha evnen til å automatisk målgjenkjenning, sa Kendall ifølge Air & Space Forces.
F/A-XX: Nytt kampfly til U.S. Navy
I budsjettforslaget for 2024 ønsker U.S. Navy omlag 1,53 milliarder dollar til å utvikle sitt fremtidige kampfly F/A-XX, skriver The War Zone.
Det står videre at det bemannede flyet skal operere i midten av en gruppe droner, også kjent som lojale «wingmen» droner. Men det er fortsatt ukjent om F/A-XX skal produseres i ulike konfigurasjoner, som bemannet og ubemannet.
F/A-XX prosjektet har fokus på kunstig intelligens og maskinlæring for å gi dronene større autonomi.
Popular Mechanics skriver at F/A-XX trolig skal erstatte de aldrende F/A-18E/F Super Hornet:
«Mens det bare per i dag hintes om at F/A-XX blir involvert i ubemannede operasjoner, er ideen om fly uten piloter noe som sprer seg raskt verden rundt.»
– Ønsker å være langt fremme
Bakteppet i filmen Top Gun 2 er at kampflypiloter er i ferd med å fases ut. Kontreadmiral Chester «Hammer» Cain (spilt av Ed Harris) forklarer dette pedagogisk til til «Maverick» (spilt av Tom Cruise):
«The future is coming, and you're not in it.»
Flere nasjoner utvikler nå sjette generasjons kampfly med lojale wingman-systemer.
– Det går nok i den retningen. Jeg tror nok at flygerens død er overdrevet. Vi er ikke der ennå, sier generalmajor og sjef for Luftforsvaret Rolf Folland, til Forsvarets forum.
– Planlegger du i dag for en fremtid med sjette generasjons kampfly?
– Vi ønsker å være langt fremme når det gjelder ubemannede luftfartøyer, og ønsker å utvikle oss innenfor det, sier Folland.
Han legger til at det mest nærliggende for Luftforsvaret er å begynne å operere taktiske droner, både til overvåkning av havområder og landområder, informasjonsinnhenting, men også med potensial for å bære våpen og sonarbøyer.
– Kan beredskapsoppdraget hurtig reaksjonsvarsel (QRA) mot russisk flyaktivitet i nærheten av Norge, gjøres med droner i stedet for med F-35?
– Jeg skal ikke si at det ikke skjer en gang i fremtiden, men det er nok en god stund til.
Folland understreker at når det gjelder «air policing» oppdrag, og en avskjæring der er flygere møtes i luften, er det «rags and rules» for hvordan man skal håndtere det.
– Jeg tror ikke at bruk av kunstig intelligens er helt der ennå. Men for å fly fra A til B er teknologien moden nok, selv om det er mange menneskelige vurderinger som må gjøres.
Kampflypilotens nye rolle
Nils Håheim-Saers er overingeniør i Norce, som står for Norwegian Research Institute.
Han sier at regnekraft om bord og kunstig intelligens allerede erstatter mange av oppgavene den menneskelige flygeren tidligere måtte gjøre selv.
– Et godt eksempel er amerikanerne som nå demonstrerer operasjonskonsepter for maritim overvåkning fra luften gjennom å sette flygeren bak i kabinen på P-8 Poseidon for å fly dronen MQ-25 i ulike oppdrag. Autonomien skaper forutsetningen, skriver Håheim-Saers i en e-post til Forsvarets forum.
Med henvisning til en artikkel om MQ-25 i Breaking Defense, mener drone-eksperten at det kun er et spørsmål om få år før regnekraft og intelligens hos militære flymaskiner overgår de menneskelige evnene.
– Mennesket er en knapp innsatsfaktor i militære operasjoner. En sårbarhet i forhold til vår evne til å utøve luftmakt. Omorganisering og omstrukturering av Forsvaret vil tvinge seg frem for å redusere denne sårbarheten, ifølge Håheim-Saers.
Når det gjelder pilotens fremtid skildret i Top Gun 2, sier Håheim-Saers at kampflygeren i fremtiden kanskje må utføre sine tjenesteplikter et annet sted enn i cockpit i et kampfly.
– Kanskje som besetningsmedlem bak i kabinen på et P-8 Poseidon overvåkningsfly? Kanskje er også tjenestepliktene endret, og tjenestestillingen da endret til systemoperatør? spør Håheim-Saers.