OSCARSBORG: Ivar Tindberg er regissør når vandreoperaen «Kommandanten» skal settes opp på Oscarsborg festning i Drøbaksundet.Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum.
Drømmen om en krigsopera
Han sto opp mot overmakten og sørget for senkingen av «Blücher». Nå er det skrevet en splitter ny opera i kommandant Birger Eriksens (d. 1958) ære.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– Det er veldig mange som kjenner den
tabloide historien.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Nåværende kommandant på Oscarsborg, Per
Egil Grimstad, viser vei opp til kommandantboligen på Nordre Kaholmen i
Drøbaksundet. Grimstad har vært museumssjef her ute siden 2010, og de syv siste
årene har han også hatt stillingen som kommandant ved festningen. Grimstad har
bidratt med sin kunnskap under arbeidet med den splitter nye operaen «Kommandanten», som har urpremiere på Oscarsborg 16. august.
Grimstad kjenner nær sagt hver minste
detalj i historien om Oscarsborg, og noe av det første han gjør når han møter
Forsvarets forum denne kalde vårdagen i mars, er å korrigere en stor feil i «den tabloide historien» om hva som faktisk skjedde her ute 9. april 1940.
Den kommer vi tilbake til senere.
Grundig research
Til stede på Oscarsborg denne dagen, er
også produsent ved OscarsborgOperaen, Jonas Borgan Olsen, og regissør for «Kommandanten» Ivar Tindberg. Handlingen tar utgangspunkt i hendelsene som
utspilte seg 9. april 1940, og spesielt Birger Eriksens beslutning om å åpne
ild mot det tyske krigsskipet «Blücher».
Forestillingen vil ha en vandredel og en operadel. Selv om «Kommandanten» er basert på hendelser som skjedde
83 år tilbake i tid, vil fortellingen også ta andre veier. Blant karakterene
finnes blant annet en fiktiv krigsgudinne, Olav den hellige, Mussolini, Cæsar
og Greta Thunberg.
Men for regissør Tindberg er det likevel
viktig å vite alt som er mulig å få vite om de faktiske hendelsene som skjedde
her ute.
– Hvor viktig er det, i en opera, at historien som fortelles er helt riktig?
– Det har vært viktig for oss å gjøre
grundig research. For å kunne fabulere videre må grunnarbeidet gjøres svært
nøyaktig og vi har satt vår ære i det, sier Tindberg.
– Men dette er en opera, ikke noe
dokudrama.
Et av de viktigste temaene i «Kommandanten», forteller han, er ledelse.
– Ledelse, flokk og individ, ordre,
lojalitet og lydighet – og krig som fenomen, sier Tindberg.
12 år gammel idé
Ideen til å skrive en opera om Oscarsborg,
oppsto for tolv år siden, forteller operasjef Anne Felberg. Når den nå settes
opp, er det 25 år siden OscarsborgOperaen så dagens lys.
– Vi forsøkte å få det til da det var
førtifem år siden krigsutbruddet, men da gikk det ikke.
– Er
du glad for at dere har fått det til nå?
– Gjett, da! ler hun.
– Men vi har ikke fått det til før publikum
liker det. Jeg gleder meg.
Produsent Olsen forteller hvorfor de har
hatt lyst til å sette opp en opera om Oscarsborg.
– Oscarsborg har en viktig plass i Norges historie. De
dramatiske hendelsene rundt 9.april 1940 er veldokumenterte og formidles
gjennom museer, bøker, filmer med mer, sier Olsen.
Han forteller at de vil bruke kunstens virkemidler til å
re-tolke historien.
– Vi ønsker å introdusere historiske hendelser for nye
generasjoner og sette historien i nytt søkelys også for de som har levd en
stund. At vi gjør det med operaformens kraftige virkemidler synes vi er meget
relevant. Og uvant. Det har aldri vært gjort før, sier han.
Olsen forklarer at å skape en hel opera fra bunnen både er
ressurs- og tidkrevende.
– Selv om man har en idé om hva dette skal bli, vet man
ikke hva man ender opp med til slutt. Dette gjør planleggingsprosessen mer
komplisert, og vi har ikke alle svarene før vi er i gang. Fordelen er at vi har
komponist og librettist med på laget, dette gjør at vi kan finjustere historien
og musikken underveis i prosessen, sier Olsen.
– Det har man vanligvis ikke.
– Gjorde han noe feil?
Regissør Tindberg spør Grimstad om han kan
fortelle om kommandant Birger Eriksen, om hva han vet om hvem han var.
– Han var veldig smart, oppfinner, begynner
Grimstad.
– Han var kanoninstruktør, og dro til
Tyskland for å få opplæring på kanoner. Det var der han traff kona si.
Det sies om Eriksen at da han forlot
Kommandantboligen om morgenen – han startet alltid på sitt verksted eller
laboratorium – da plystret han. Men han plystret ikke da han gikk tilbake. For
da han kom tilbake til Kommandantboligen, skulle han gjøre administrativt
arbeid, noe han ikke ivret like mye for.
– Det var også åpenbart at han la ting bak
seg, sier Grimstad.
Han viser til det som ble sagt av
Undersøkelseskommisjonen om Eriksen. Undersøkelseskommisjonen var en granskningskommisjon nedsatt av
Stortinget i 1945, for å granske sivile og militære myndigheters handlinger i
1940.
– Det som ble sagt etter
undersøkelseskommisjonen – det var så klønete sagt av staten – at «ingenting av
det som skjedde her ute kan stille mannen til rettslig ansvar». Punktum. Da
begynte ryktene å gå. «Gjorde han noe feil? Ja, han gjorde feil, men han kan
ikke stilles til ansvar», sier Grimstad.
– Men det står i klartekst fra
undersøkelseskommisjonen at han senket «Blücher», og at han ikke skulle få straff
for det. Du skal ikke straffes for å ha senket en angriper.
Grimstad forteller at
undersøkelseskommisjonen så mer på overgivelsen. Hvorfor Eriksen overga
festningen til tyskerne, selv om festningens stridsledd var intakte.
– Men han visste jo at tyskerne hadde tatt
Oslo, at de hadde tatt Drøbak. Oscarsborg lå igjen som en norsk øy midt i et
tysk territorium, sier Grimstad.
Tyskerne truet med å komme tilbake og
bombe, forteller han.
– Når du da vet at konge og regjering har
kommet seg ut av landet, samtidig som tyskerne er overalt… Soldatene hadde
stridsreaksjoner etter å ha blitt bombet i ti timer, så stridsevnen var ikke
lenger til stede. Bare det å få en våpenhvile på natta, holde tyskerne ute… For
meg er Eriksen en tydelig mann, sier Grimstad.
Hvor mange i Oslo er det som vet at det ble sluppet et eller annet sted mellom fire og fem hundre bomber her ute?
Per Egil Grimstad, kommandant på Oscarsborg
Oscarsborg er mer enn bare senkingen av «Blücher»
Eriksen har åpenbart en viktig rolle i «Kommandanten», men også en fra tysk side har fått stor plass.
– Vi forteller også historien om Heinrich
Woldag, kapteinen på «Blücher», sier regissør Tindberg.
Grimstad forteller om Woldags skjebne.
– Først hadde han planer om å ta sitt eget
liv, og bli med «Blücher» ned, men så blir han overtalt til ikke å gjøre det. Han
blir beordret tilbake til Tyskland, får sannsynligvis som hatten passer, og da
han skal fly tilbake til Oslo for å bli med på begravelsen til sin egen
besetning, ramler flyet hans ned syd for Tofte.
– I samme fjorden hvor skuta hans ligger,
sier produsent Olsen.
Under samtalen gjentar Grimstad det flere
ganger, at Oscarsborg er så mye mer enn senkingen av «Blücher».
– Bare en sånn sak som bombingen. Vi ble
bombet i ti timer. Hvor mange i Oslo er det som vet at det ble sluppet et eller
annet sted mellom fire og fem hundre bomber her ute? spør Grimstad.
– Og det var ingen som ble alvorlig skadd eller
drept.
Han forteller at det kommer en del uautoriserte
guider ut hit, som har med seg grupper og forteller historier om Oscarsborg som
ikke stemmer.
– Da hender det at jeg blir med, ler Grimstad.
– Det er litt ubehagelig å få en mann i grønt som går
ved siden av deg.
– Da korrigerer du dem?
– Nei, jeg ser ingen grunn til å korrigere, men jeg
pleier å si at hvis folk vil ha den riktige versjonen, da skal vi ta dem med på
tur.
– Hvor viktig er det at
vi kjenner vår egen krigshistorie, mener du?
– Det er kjempeviktig. Russernes angrep på Ukraina
viser jo bare at historien gjentar seg. Det å kjenne sin egen historie er helt
avgjørende. Det er flere som har blitt interessert i historien nå, enn for bare
tre, fire år siden.
– En
ny krigsfrykt?
– Om ikke frykt, så i hvert fall en
interesse for hva som skjedde i Norge da vi
ble angrepet av en stormakt.
– Er
det noe fra historien som du håper at er tatt med i den nye
operaforestillingen?
– For meg er det viktigst at de faktaene
som er tatt med, at de stemmer. Så kommer jo den kunstneriske friheten hvor man
tweaker og flikker på alt mellom himmel og jord.
– Svenskene hadde fått så juling
Grimstad poengterer at Oscarsborg ikke bare
er mer enn senkingen av «Blücher», men at festningen også er mer enn 9. april
1940. Oscarsborg hadde også stor betydning for unionsoppløsningen i 1905. Han
forteller:
– For svenskene, å ta Oslo landveien, det
var ikke vanskelig. Men de hadde ingen anelse om hvordan de skulle komme
gjennom Drøbaksundet, og det var blant annet på grunn av kanonene her på øya,
på Håøya, og det kontrollerbare minefeltet som var lagt i Drøbaksundet. Alt var
helt nytt og operativt, sier Grimstad.
– Og når du i tillegg har Georg Stang som
kommandant her ute, og daværende kaptein Birger Eriksen som batterisjef – svenskene hadde fått så juling at de hadde ikke kommet gjennom.
Kombinasjonen den norske marinen og
Oscarsborg gjorde at svenskene valgte ikke å prøve å gå inn til Christiania med
flåtestyrke, forteller kommandanten.
– Fordi de hadde fått så vanvittig juling.
Produsent Olsen og regissør Tindberg viser deler
av veien som publikum skal bli tatt med på under vandredelen av operaen. Den
går blant annet gjennom tunnelene som går under festningen. Tindberg forteller
at det var i disse tunnelene at folk trakk inn og reddet livet under
bombeangrepene fra tyskerne i 1940.
Tunnelene leder ut i borggården, der del to
av operaen skal spilles. Produsent Olsen klapper i hendene. Han smiler når
akustikken sørger for at smellet ljomer mellom de massive veggene. Han
forklarer hvorfor Oscarsborg egner seg så godt for operaforestillinger.
– Festningens spesielle arkitektur skaper en helt unik
klang i borggården, som gjør at vi kan fremføre opera helt akustisk utendørs,
sier Olsen.
Den Store Feilen
Nå til Den Store Feilen, som kommandant og
museumssjef, Per Egil Grimstad, nevnte innledningsvis. Det er snakk om det som
kanskje er det mest kjente sitatet fra historien om senkingen av «Blücher».
«Visst fanden skal der skytes med skarpt!»,
hermer Grimstad.
– Nei,
det sa ikke Eriksen. Ordren som
batterisjef Anderssen fikk av Eriksen var: «Der skal skytes skarpe torpedoer».
Anderssen
er Andreas Anderssen, han som hadde kommandoen på
torpedobatteriet på festningen 9. april 1940.
– Jeg skjønner at de som skal selge ting
gjerne vil ha det sånn, men når det blir
det som folk kjenner til, da blir det helt feil, sier Grimstad.
En annen seiglivet myte, forteller han, er
at det skal ha vært masse hester om bord på «Blücher».
– Det var ikke en hest om bord. Det er ikke plass til en hest på en krysser. Du får
ikke en hest under le, sier Grimstad.