Nyheter:
Danskenes første F-35 med halenummer L-001 i dét det tok av for første gang ved fabrikken i Fort Worth Texas.
Foto: Angel DelCueto, Lockheed Martin, Forsvarskommandoen
Første danske F-35 har gjennomført jomfrutur
Med det danske flagget på halen og en amerikansk pilot i cockpit tok kampflyet av fra Fort Worth i Texas mandag.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det melder det danske forsvaret i en pressemelding.
Flyet har fått halenummer L-001 og er i disse dager i ferd med å gjennomgå en lang rekke tester ved Lockheed Martins fabrikk ved Fort Worth.
7. april overføres det til det danske forsvaret.
På dansk jord i 2023
Da skal det til Luke Air Force Base i Arizona for full gjennomgang av danske teknikere. Ved Luke Air Force Base omskoleres dessuten danske piloter til den nye flytypen. I pressemeldingen anslås det at den første turen med en dansk pilot i cockpit vil gjennomføres i mai.
Danmark skal til sammen ha 27 fly av typen F-35. Det er ventet at det første vil ankomme dansk jord i 2023.
Omstendlig malejobb
Det er grunn til å tro at danskene gleder seg. I en pressemelding 1. mars beskrev de i detalj prosessen som pågikk i USA med å male det danske flagget dannebrog på flyet.
– Ved bruk av moderne robotteknologi og automatiserte prosesser ble L-001 først male med den grålige malingen som gjør at flyet lettere går i ett med en diset bakgrunn. Det er en lengre prosess som strekker seg over cirka fire uker fordi det skal males flere lag og hvert lagt skal være 100 prosent jevnt og uten den minste ujevnhet, står det.
Da gråfargen var herdet ble flyene påmalt danebrog og de såkalte kokardene – ovale merker med symboler, ofte i nasjonalfargene – som Flyverkommandoen har bestemt. Merkene har praktiske og symbolske egenskaper. De skal gjøre at man identifiserer danske fly dersom de står sammen med andre nasjoner, og de skal symbolisere beskyttelse av Danmark.
Norge lenger fram i prosessen
Stortinget har vedtatt at Norge skal anskaffe til sammen 52 kampfly av typen F-35. De tre første ankom Norge i 2017. I 2019 ble de operative. Så lang har Norge mottatt 28 fly av typen, skriver regjeringen.
Sju av de norske flyene er stasjoner ved Luke Air Force Base, der de danske flyene etter hvert skal trene.