Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Like før klokken 12:00 tirsdag formiddag forsvant skipet fra nettsteder som følger internasjonal skipsfart. Det kan ha skrudd av sitt automatiske identifikasjon- og antikollisjonssystem (AIS), slik at data om fartøyets posisjon og kjørebevegelser i sanntid blir vanskelig å holde øye med via åpne kilder.
Den siste oppdateringen fra nettstedet Marine Traffic viser at skipet skal ha vært rundt 40 nautiske mil – omtrent 70 kilometer – sør for Kristiansand, og rundt 21 nautiske mil nord for Hanstholm fyr i Danmark. Dette området danner grensen mot Nordsjøen.
Uvennlig nabo
Forsker ved Sjøkrigsskolen Ina Holst-Pedersen Kvam forteller til Forsvarets forum at det er normalt med russisk skipstrafikk, både militære og sivile, til og fra Østersjøen.
– Utfordringen i dagens sikkerhetspolitiske situasjon skyldes at det nå foreligger en mer akutt og aktuell sabotasjetrussel fra en nabo som ikke vil oss direkte vel, sier Kvam.
Hun forklarer at det derfor kan tenkes at noen ønsker å utnytte de eksisterende sårbarhetene til egen fordel.
– På den andre siden er dette toktet derfor hakket mer spesielt, både for Natos mariner, etterretningsmiljøer og for forskerne i åpne forskningsmiljøer, forteller hun.
Kvam påpeker at fartøyene navigerer i, over eller i nærheten av kritisk undersjøisk infrastruktur i Skagerrak og andre havområder.
– Satt på spissen har disse kabel- og rørnettverkene generelt sett alltid har vært relativt blottlagte og uforsvarte langs havbunnen, sier Kvam.
Følger med
Jonny Karlsen, talsperson for Forsvarets operative hovedkvarter, sier at Forsvaret aldri kommenterer andre lands fartøy, men at de følger godt med gjennom sine daglige operasjoner.
– Etter at vi hevet beredskapen i fjor høst, har vi omprioritert en del av ressursene til maritim overvåking. Dette gjør vi i samarbeid med allierte, sier Karlsen.
Kvam forteller at seilaset er fartøyets første operative deployering hun kjenner til etter at det ble satt i tjeneste sent i august i år.
– Besetningen sløser heller ingen tid med å tiltrekke seg oppmerksomhet, med en tilsynelatende undervannsoperasjon sørøst for Fehrmarnbeltet som strakk seg litt over ett døgn, sier hun.
Operasjonen i Fehrmarnbeltet skal ikke ha blitt skjult av russerne selv da AIS var påslått.
– Ser man på skutas oppdragsportefølje og fordekte operasjonsprofil, kan mangelen på hemmelighold tolkes beroligende, forklarer hun.
– Det er samtidig noe herskete og bøllete over det, ettersom det kan se ut som fartøyet seilte uten skyggefølge fra Nato inntil de gjorde seg åpenlyst suspekte, sier hun.
I følge Kvam var det tyske kystvaktvåpenet raskt på plass etter bare noen timer, i tillegg til at forskningsskipet fikk besøk av den tyske fregatten Brandenburg.
– Om fartøyet mot formodning drev suspekt aktivitet med systemer i vannet, så ville allierte plukket det opp, sier hun.
GUGI
Jevgenij Gorigledzja er er under kommando av den russiske generalstaben og det russiske forsvarsdepartementets hoveddirektorat for dypvannsforsknings (GUGI).
– GUGI er kjent som en av de fremste avdelingene i det russiske forsvaret om dagen, nettopp på grunn av direktoratets vesentlige kapasiteter i havbunnskrigføring, sier Kvam.
Avdelingen har drevet med dypvannsforskning rundt basene i Nordflåten og Østersjøflåten i flere tiår, og skipets oppdrag beskriver russerne selv som «undervannsingeniør-teknikk».
Skipet har ifølge Kvam et par kjente dyphavsfartøy-klasser, som sjøsettes fra kranene synlige på akterdekk.
– Det er uansett en rimelig trygg slutning at mesteparten av lasten om bord relateres til dypvannsoperasjoner og havbunnskrigføring, sier hun.
Skipets tiltenkte destinasjon var opprinnelig Svartehavet. Kvam tror derfor ikke at det er usannsynlig at skipet deployerer videre til Middelhavet.
– Det er ikke utenkelig at hun drar dit for å linke opp med eskadren som opererer fra Tartus og derfra snuse rundt amerikanske og allierte styrker i regionen, forteller hun.
– Jeg blir heller ikke overrasket dersom hun har en travel seilas foran seg med diverse oppdrag i Nord-Atlanteren underveis, sier Kvam.