Nyheter

STYRTET: Den 18. mars 2022 styrtet et militærfly av typen V-22B Osprey i Gråtådalen i Beiarn kommune i Nordland. Ulykken skjedde i forbindelse med Nato-øvelsen Cold Response. Fire amerikanske soldater omkom i ulykken, disse er identifisert som Jacob Moore, James W. Speedy, Ross A. Reynolds og Matthew J. Tomkiewicz. Vraket ligger i en bratt skogkledd side. Bildene er tatt etter at politiet opphevet ferdselsforbudet i området søndag 3. april.
STYRTET: Den 18. mars 2022 styrtet et militærfly av typen V-22B Osprey i Gråtådalen i Beiarn kommune i Nordland. Ulykken skjedde i forbindelse med Nato-øvelsen Cold Response. Fire amerikanske soldater omkom i ulykken, disse er identifisert som Jacob Moore, James W. Speedy, Ross A. Reynolds og Matthew J. Tomkiewicz. Vraket ligger i en bratt skogkledd side. Bildene er tatt etter at politiet opphevet ferdselsforbudet i området søndag 3. april.

Osprey-ulykken under Cold Response: Piloten gjorde feil

Fem måneder etter flyulykken i Beiarn i Nordland der fire personer mistet livet, har USAs forsvar konkludert med at feil gjort av piloten var årsaken.

Publisert

– Etterforskningen har konkludert med at årsaken til flyulykken var pilotfeil, skriver US Marines i en pressemelding søndag ettermiddag, ifølge NRK.

Flyet styrtet i Beiarn i Nordland fredag 18. mars da det var på et treningsoppdrag som del av Nato-øvelsen Cold Response. Flyet lettet fra Bodø og skulle gjennomføre en treningsflygning, før retur til Bodø.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Pilotens handlinger under flygingen, eller mangel på handlinger, var den direkte årsaken til ulykken, heter det i rapporten. Det skrives også at det ikke er kjent hvem av de fire om bord i flyet som var pilot.

Det er det amerikanske forsvaret som har ledet etterforskningen etter ulykken. En represenant fra det norske forsvaret har også deltatt i etterforskningen.

I tillegg til pilotfeil har de undersøkt flere andre faktorer som årsak til ulykken, blant annet værforhold, prosedyrer for flyging i lav høyde, feil knyttet til vedlikehold og registrering av denne og erfaring med å fly i fjellandskap.

– Det er konkludert med at ingen av de fem faktorene var direkte eller medvirkende årsak til ulykken, heter det i rapporten.

Flyet var av typen V-22 Osprey.

Powered by Labrador CMS