Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1667_blimedpåinnsidenavknforum_1667_blimedpåinnsidenavknhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8892https://youtu.be/xufUlU7VcPc

Bli med på innsiden av KNM «Helge Ingstad»

Mannskapet var de første om bord og var utstyrt med både redningsdresser, hjelmer og pusteluftflasker.
Det var mannskapet  som først gikk om bord, etter at fregatten ankom Hanøytangen på Askøy torsdag formiddag 28. februar. Da var det snart fire måneder siden fregatten kolliderte i Hjeltefjorden. 

Da de gikk om bord, hang skipet fremdeles i kjettingene fra de enorme kranene som sikrer skipet, skriver Aftenposten.

Mannskapet hadde på seg redningsdresser og hjelmer, og de hadde med seg pusteluftflasker i tilfelle dårlig luftkvalitet.

Plan A var å løfte Ingstad der hun lå i Heltefjorden. Plan B var å flytte henne til roligere havområder, 15 nautiske mil lenger sør - til Hanøytangen. Onsdag morgen ble det besluttet å gå for plan B, og slepingen til Hanøytangen gikk som planlagt. Der fortsetter hevingen. Fregatten løftes ytterligere og deretter over på en lekter som skal frakte henne til Haakonsvern. Målet er å komme «hjem» på søndag. 

MÅ FÅ UT VANN

Besetningen fra KNM Helge Ingstad har vært med på hevingsoperasjonen. Flaggkommandør Thomas Wedervang, sjef for Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter, mener at de har spilt en helt avgjørende rolle. 

– En av de store utfordringene er å få vann ut fregatten. Ingstad er et svært komplekst fartøy, med mer enn 500 rom. Besetningen kjenner disse rommene best, sier han til Forsvarets forum. 

Å få ut resten av vannet, blir utfordrende, mener bergingsleder Anders Penna. 

– Vannlinja på båten nå er den samme utenpå som den er inni. Når vi hever båten ytterligere, må vi få ut tilsvarende mye vann fra inni båten. 

I dag veier båten – med vannet inni – 4600 tonn, forteller Penna. For å få tømt båten, må mannskap inn med lensepumper. I havna på Hanøytangen står også lekteren som Ingstad skal ligge på. Den skal senkes et godt stykke under vann. Så skal «Ingstad» føres oppå, før lekteren sakte heves. Den siste delen av hevingen, er den mest krevende og den som tar lengst tid, forklarer Penna.

HAVARIKOMMISJONEN FØLGER MED

Når mannskapet på KNM «Helge Ingstad» går om bord i fregatten, følger myndighetene nøye med på at ingenting fjernes eller endres uten at de vet om det. Det skriver NRK. 

– Vi er opptatt av at det ikke blir foretatt endringer ved fartøyet, som vi ikke har kontroll på. Det blir helt sikkert endringer, men det skal vi ha dokumentert, sier avdelingsdirektør Dag S. Liseth i Statens havarikommisjon.

Publisert 1. mars 2019 09:05.. Sist oppdatert 3. mars 2019 20:19.