Nyheter
MARITIM HELIKOPTER: Et NH90-helikopter som fylles opp med drivstoff på KV Andenes. Bildet er tatt 1. mai 2020.
Foto: Sjøforsvaret
Gram: Kan ta flere år før Norge har nye maritime helikoptre
Forsvarsministeren leter etter både midlertidige og permanente løsninger for de maritime helikoptrene.
Nok en gang var NH90-helikoptrene et diskusjonsemne som har blitt tatt opp i Stortinget. Stortingsrepresentant Ola Elvestuen (V) kom med følgende skriftlig spørsmål:
«Kan statsråden redegjøre for den operative statusen for NH90, hvilke midlertidige løsninger for maritime helikoptre det arbeides med og om når Kystvakten og fregattene vil kunne seile med militære helikopter embarkert?»
Elvestuen viser til dagens situasjon i Europa, og poengterer hvor viktig det er å ha nok helikoptre på norsk jord.
Høyt press
Kystvakt-sjefen: – Vi vil snart ha droner på alle fartøyene våre
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) er enig i at det er høyt prioritert å finne en løsning for at Forsvarets fartøy skal få seile med militære helikopter embarkert, skriver han i sitt svarbrev til Stortinget. Han opplyser videre at det har blitt diskutert både midlertidige og permanente løsninger, blant annet i høst når Gram møtte den amerikanske forsvarsministeren.
– Vi holder høyt press på dette både nasjonalt og i dialog med flere nære allierte.
Forsvarsministeren presiserer at det er et stort press på produsenter av militært materiell, og at det også gjelder helikoptre.
– Selv om vi nå gjennomfører en hurtig anskaffelsesprosess må vi ta høyde for at det vil kunne ta flere år før vi har nye maritime helikoptre i Norge.
Sa opp kontrakt i sommer
Forsvarsdepartementet kunngjorde i sommer at de ville si opp kontrakten på de 14 NH90-helikoptrene som skulle brukes av Kystvakten og Sjøforsvaret.
Produsenten av de maritime helikoptrene, NHIndustries ble skuffet over oppsigelsen, og skrev i en uttalelse at den var «juridisk grunnløs».