Nyheter

RYGGE: Sjef i Luftforsvaret Rolf Folland under mandagens pressekonferanse hos Kongsberg Maintenance Services på Rygge, 26. juni 2023. Kongsberg investerer i nytt vedlikeholdsdepot til 500 millioner kroner.

Sjef i Luftforsvaret: – Dette bidrar til å få opp antallet flytimer med F-35

Kongsberg Defence & Aerospace oppretter et nytt vedlikeholdsdepot for F-35 i Rygge. Investeringen vil kunne øke flytimeproduksjonen og styrke den norske forsvarsevnen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjef for Luftforsvaret Rolf Folland, sier til Forsvarets forum at Luftforsvaret skal få opp antallet flytimer med F-35.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Den tekniske kapasiteten må derfor styrkes, både internt i Luftforsvaret, men også hos våre strategiske samarbeidspartnere. Denne investeringen vil bidra til sistenevnte, sier han.

– I tillegg er det viktig for Norges sikkerhet å sikre tilstrekkelig kompetanse og kapasitet innenfor landegrensene. Sist, men ikke minst, tror jeg dette kan bidra til et større flyteknisk miljø i Norge. Det i seg selv kan virke rekrutterende også for Luftforsvaret, sier Folland.

Videre legger han til at han setter pris på at det investeres nasjonalt for at Luftforsvaret skal kunne øke flytimeproduskjonen og styrke Norges forsvarsevne.

– Dette er en viktig satsning som vi ønsker velkommen, sier han.

Nasjonalt

– Forsvaret har meldt om utfordringer knyttet til tilgjengelighet av kampflyflåten, primært grunngitt manglende kapasitet i egen driftsorganisasjon, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) på regjeringen.no.

Forsvarsdimensjonen av dette depotet vil bli et nasjonalt supplement til Luftforsvarets vedlikeholdskapasitet, sier han.

Depotet skal eies og driftes av Kongsberg Aviation Maintance Systems (KAMS). Det kommer i tillegg til motordepotet som har vært operativt siden 2022.

– Vi må gi sikker tilgang til understøtting når vi trenger det mest, sier Gram.

Kommunikasjonsdirektør Ivar Simonsen i Kongsberg Defence & Aerospace svarer i en mail til Forsvarets forum på hvorfor depotet skal være på Rygge.

– Rygge har blitt valgt som lokasjon fordi det vil være økende aktivitet på Rygge og samtidig vil det være gode synergier med Kongsbergs øvrige F-35 virksomheter der, og vi kan bruke kompetanse som i dag jobber med F-16 vedlikehold på Østlandet, forklarer Bakke.

Les også: Rygge-sjef håper på amerikansk byggestart i år

Arbeidsplasser

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) uttaler at regjeringen har blitt varslet om at det skal investeres tungt i Norges nasjonale forsvar og at det handler om landets trygghet.

– Det er viktig at at investeringene også skal bygge norsk forsvarsindustri. På den måten sikrer vi trygghet, bygger industri og skaper arbeidsplasser i Norge, sier finansministeren.

Brukervedlikehold av F-35 vil fortsatt utføres av Luftforsvaret ved hovedbasen på Ørland, mens tyngre vedlikeholdsarbeid vil bli utført ved det regionale depotet i Cameri, Italia, i henhold til norske forpliktelser i det multinasjonelle F-35-programmet.

Store investeringer

Investeringen av det nye depotet er på om lag 500 millioner, står det i en pressemelding fra Kongsberg Defence & Aerospace.

Depotet vil stå ferdig i andre halvdel av 2025. Ifølge NRK vil det være operativt i drift fra 2026.

Kongsberg planlegger store investeringer knyttet til ferdigstillingen og drift av depotet. Forholdet mellom Forsvaret og leverandørene bygges på hva som gir mest kampkraft og forsvarsevne.

– Etablering av vedlikeholdsdepot i Rygge bidrar til å beholde og videreutvikle kompetanse og kapasitet til å gjennomføre vedlikehold og oppgraderinger av norske jagerfly i henhold til Forsvarets behov og prioriteringer, sier administrerende direktør Eirik Lie i Kongsberg Defence & Aerospace.

Powered by Labrador CMS