BETYDNING: Dette flyet skal om få dager fly til Danmark og bistå i opptreningen av ukrainsk F-16 personell.Foto: Audun Sætermo, Forsvarets forum
– Den neste som sitter i dette setet er antageligvis en ukrainsk soldat
BODØ FLYSTASJON (Forsvarets forum): Onsdag inviterte Luftforsvaret til den aller siste testflyvningen av et F-16-fly før avgangen til det danske treningssenteret og opptreningen av ukrainsk F-16-personell.
Solen har akkurat kommet over fjelltoppene, vinterlyset har den siste tiden hengt over byen mens de siste forberedelsene på F-16-flyene er gjort. Flyet er planlagt levert til vårt nordiske naboland Danmark innen kort tid. Onsdag fløy et av flyene siste testflyvning før avgang.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp), sjef for Luftforsvaret Rolf Folland, og sjefen for det norske treningsbidraget i Danmark, oberstløytnant Bård Bakke, var alle på plass i vindfulle Bodø for å sjekke statusen på oppdraget.
Generalmajor Rolf Folland forteller at oppdraget rundt opptreningen av ukrainsk F-16-personell på treningssenteret i Danmark kom fra Forsvarsdepartementet i august i fjor.
Oppdraget skulle for Norges del ikke startet før begynnelsen av det nye året, men utålmodige ukrainere fremskyndet starten til høsten 2023.
– Vi etablerte en organisasjon som reiste ned til Danmark i oktober i fjor. Der har de hjulpet til med simulatortrening, teori, mission planning og taktisk undervisning, sier han og legger til:
– Det har gått veldig fort, noe som ikke er unaturlig. Ukrainerne er utålmodige, de er midt i en krig. Det er viktig for dem og alle andre at Russland ikke evner å etablere luftoverlegenhet i ukrainsk territorium.
Samarbeid
Folland forklarer at Norge i samarbeid med Danmark og Belgia bidrar med kompetanse, støtte og donasjoner.
– I første omgang vil vi bidra med to fly til treningssenteret, antallet fly vil kunne variere noe til tider da vi kontinuerlig må holde flyene operative. Vedlikehold og noen turer til og fra Danmark kommer til å skje, sier han.
Brå start
Sjef for det norske bidraget i Danmark oberstløytnant Bård Bakke forteller at den raske starten har bidratt til mye friksjon.
– Vi har ikke flydd F-16 på over to år i Norge. Det var et system som skulle selges og avhendes. Vi måtte derfor samle det som var igjen av F-16-kompetanse, uten at det skulle gå på bekostning av andre kritiske systemer i Forsvaret og idriftsette F-16 igjen, forteller Bakke.
Han legger til at hele prosessen som har gått veldig kjapt, ikke ville gått uten innsatsen til enkeltsjeler.
– Hadde det ikke vært for tungt samarbeid med Forsvarsmateriell og luftkapasitetavdelingen der, som har satt opp drivsstyringssystemet igjen, ville ikke dette gått. Det er noen enkeltsjeler i forsvarsmateriell og Luftforsvaret som har stått for å få dette i orden, sier han.
Samlet et lag
I tillegg til donasjonen av to fly, stiller Norge med ti instruktører i Danmark, som ifølge Bakke er nøye valgt ut.
– Vi bidrar med flyinstruktører, mission planning-instruktører, som lærer operativt ukrainsk bakkepersonell å planlegge oppdrag og andre til å støtte opp. De som jeg har med i teamet mitt er meget erfarne instruktører, som alle har lang fartstid i både Forsvaret og med F-16.
Han legger også til at nå som flyene ankommer Danmark, vil Norges bidrag i opptreningen bli substansielt.
– Til nå har vi bidratt med instruksjoner i simulator og teoriundervisning. Og på planleggingssystemene. Når vi nå får fly til Danmark, vil vi også bidra på flysiden. Bidra med instruktører til ukrainere, og fly faktiske treningsoppdrag.
Tidligere har de ukrainske flygerne erfaring fra flytyper fra Sovjet-tiden, deriblant Mig-29 og Su-25, nå skal de altså over til den mer moderne flytypen F-16, en overgang som ifølge Bakken krever mye jobb.
– De har et stort behov for utdanning, både flygere, teknisk- og bakkepersonell av forskjellig slag. Vi lærer dem alt fra enkel håndtering av F-16, til hvordan operere i situasjoner i strid. Koalisjonen jobber tett sammen for oss å få møtt det behovet de har.
Akkurat når flyene drar til Danmark vil hverken forsvarsministeren, generalmajoren eller oberstløytnanten fortelle, men etter det Forsvarets forum kjenner til vil det trolig skje i løpet av de nærmeste dagene.
Fra krig til Danmark
Soldatene som ankommer treningssenteret i Danmark er personer som kommer rett fra krigen i hjemlandet, og som har spilt en aktiv rolle i å forsvare landet. Noe alle instruktørene legger merke til, forteller sjefen for det norske bidraget i Danmark.
– De er veldig dyktige til det de har holdt på med. Dødsseriøse og fokusert på oppdraget sitt, som er å forsvare Ukraina. De er veldig motiverte, men også utålmodige. De vil hjem igjen, og fortsette kampen mot Russland, sier han.
En stor takk
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram fikk æren av å være passasjer under den siste testflygingen til én av flymaskinen som snart retter skroget mot Danmark.
– Det var virkelig flotte forhold, og i tillegg få mulighet til kjenne på kreftene flyet innehar, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram minutter etter han klatret ut av passasjersetet.
– En kjempeopplevelse, og jeg er heldig som fikk denne turen, men det er også et alvorlig bakteppe. Turen var ikke ment for at jeg skulle ha en fin flyopplevelse, men heller for å markere at vi nå går et skritt videre i bidraget til støtten til Ukraina.
Han forteller videre at det for han er spesielt å tenke på at den neste som antagelig sitter i setet han satt i, er en ukrainsk soldat som skal trenes til innsats i hjemlandet.
– Jeg vil rette en stor takk til alle de i Forsvaret, Luftforsvaret, Forsvarsmateriell og alle de som har bidratt i dette oppdraget. Det er et stort apparat som har og fortsatt jobber for fullt for at dette skal være mulig.