Nyheter
OPPFORDRER: Sveriges forsvarssjef Micael Bydén oppfordrer hver enkelt borger til å tenke gjennom hva en krig i Sverige kan bety for befolkningen.
Foto: Antonia Sehlstedt, Försvarsmakten
Svenskene storhandler krisevarer i frykt for krig
Etter at den svenske regjeringen oppfordret befolkningen i landet til å forberede seg på krig, gikk salgstallet på krisevarer opp over 1000 prosent på én dag.
– Det er menneskelig å ønske å se virkeligheten som man ønsker at den skal være, heller enn hvordan den faktisk er, uttalte den svenske ministeren for sivilt forsvar i en tale, under Folk och Försvars rikskonferanse i Sälen forrige uke.
Svenskene har nå tatt regjeringen på ordet. De siste dagene har salget på krisevarer steget i Sverige med over 1000 prosent på én dag, skriver Expressen.
Blant annet skal Clas Ohlsson ha solgt én spesifikk vare som ble kjedens mest solgte produkt.
– Vår nødradio økte med flere tusen prosent tirsdag, sier pressetalsmann for Clas Ohlson, Anders Wahl.
I tillegg til en åttedobling av stormkjøkken har mange svensker gått til innkjøp av både lommelykter og vanndunker, førstehjelpsskrin og produkter som renser vann, skriver det svenske nettstedet Ehandel, som er Nordens største møteplass for elektronikkbransjen.
– For kunden er det viktig å liste opp hva man faktisk trenger, og se over hvilket budsjett man har. Å handle i panikk kan lede til feilkjøp, sier forbrukerekspert hos Prisjakt, Isabella Ahmadi.
Også Kjell & Company skal ha mer enn tidoblet salget av dynamoradio.
Forsvarssjef Micael Bydén støttet Bohlins uttalelser og beskriver situasjonen som veldig alvorlig.
– Det er viktig å tenke på hva en krig i Sverige kan bety, både på samfunns- og individnivå. Bevissthet og kunnskap er også viktig, hvordan jeg som enkeltperson kan bidra er et spørsmål alle bør stille seg selv, sier Micael Bydén i en pressemelding fra Försvarsmakten.