Nyheter

ARBEIDSHEST: Et Bell-412-helikopter i lufta under øvelse Arctic Bolt i Indre Troms.

Forsvaret undersøker flere tilfeller av uventet motorstans på Bell-helikoptre

Etter at en motor stoppet uventet under oppstart av et Bell-412-helikopter på Bardufoss i slutten av februar, har sjefen for Luftforsvaret nedsatt en forsvarsintern undersøkelsesgruppe.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var 22. februar 2023 at helikoptret fikk en uventet motorstans. Besetningen gjennomførte sin normale prosedyre ved oppstart av maskinen da motoren stoppet. En tilsvarende hendelse skjedde på Rygge en måneds tid tidligere, 28. januar 2023. Det er også rapportert om flere lignende hendelser de siste årene, står det i et brev Forsvarets forum har fått innsyn i.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– «Fuel crossfeed and interconnect valve check» er en del av normalprosedyrene ved oppstart av motoren på Bell 412. Testen er har til hensikt å teste at drivstoffsystemet fungerer før take-off, skriver kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, oberstløytnant Eivind Byre til Forsvarets forum, og utdyper:

– Hendelsen det refereres til førte til en motorstans i forbindelse med oppstart av et helikopter som stod på bakken. I seg selv er ikke dette farlig for besetningen, men siden det ser ut til å gjenta seg med jevne mellomrom har sjef for Luftforsvaret besluttet at det undersøkes nærmere. Hensikten er å finne ut hvorfor det skjer, og hvordan vi kan utbedre. Det er altså ingen dramatikk, men en del av vårt flytryggingsarbeid og materiellettersyn.

– Hvor alvorlig anser Luftforsvaret stansen å være?

– Vi har ingen rapporter på at problemet skal ha oppstått under flyging. Vi tar flytrygging på høyeste alvor og gjør derfor våre undersøkelser, skriver Byre.

Undersøkelsesgruppen som er nedsatt skal kartlegge hendelsesforløpet og medvirkende faktorer. De skal etter hvert gi råd om hva som kan gjøres for å avverge liknende hendelser i fremtiden.

Kommunikasjonssjefen omtaler de de norske Bell 412-ene som noen «skikkelige arbeidshester». Maskinene har passert 150.000 timer i lufta siden 1987.

Powered by Labrador CMS