15 TIMER: SAS har kansellert alle sine fly i Bardufoss, det skaper problemer for alle de dimmeklare soldatene, og for ansatte som må finne alternative reisemåter, slik som løytnant Nicholas Tidemann. Han fikk sitte på med en kollega til Trondheim da sommerferien startet.Foto: privat
Pilotstreiken: Forsvaret flyr hjem dimitterte soldater med Hercules
De nydimitterte soldatene er førsteprioritet når Forsvaret skal få ansatte og vernepliktige i Indre Troms sørover under pilotstreiken. For én løytnant ble løsningen å sitte på med en kollega fra Setermoen til Trondheim, en tur på 15 timer.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– På mandag flyr vi Hercules, forteller Espen Gjardar Bakke fra Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
I starten av juli gikk SAS-pilotene ut i streik etter brudd i meklingen. Ifølge VG har over 600 flyvninger blitt kansellert siden mandag. Dette har ført til at alle avganger fra Bardufoss - der SAS er det eneste selskapet som flyr- innstilt, i tillegg ter for eksempel alle SAS-avgangene fra Kirkenes til Oslo også innstilt.
– Det ble chartret fly, leid busser og noen satt 15 timer i bilen for å komme seg sørover. Jeg var en av dem, sier løytnant Nicholas Tidemann til Forsvarets forum.
Reiseklare med mamma i blikket
Løytnant Tidemann ved Artilleribataljonen på Setermoen tør ikke tenke på hvor mye det har kostet Forsvaret å finne måter for å frakte de mange hundre soldatene som sto reiseklare med sekkene pakket, dimmelenker ribbet og kjæreste eller mamma i blikket.
De skulle endelig hjem, mange for godt.
– Jeg syns mest synd på vernepliktige som lenge har vært forberedt på komme seg på ferie til hjemstedet sitt. I stedet for noen rolige siste dager på Setermoen, så ble det kaos og usikkerhet grunnet SAS-streiken, sier løytnant Tidemann.
Han og kolleger i FLO har jobbet på spreng for å finne løsninger som kunne på soldatene transportert hjem.
– Når det gjaldt flyene som ble chartret, så sto vi jo også over for den vanskelige oppgaven det er å prioritere hvilke soldater som skulle få plass på flyene. Fra Bardufoss er det bare SAS som flyr soldater, i henhold til den rammeavtalen som Forsvaret har med flyselskapet. Noen prøvde å bestille fly med Norwegian fra Evenes, men der er de fullbooket til over helgen. En taxi fra Setermoen til Evenes ville i tillegg ha kostet tre tusen kroner, sier Nicholas Tidemann.
Selv fikk han sitte på med en kollega som hadde bil og skulle sørover.
– Vi brukte 15 timer til Snåsa i Trøndelag. Derfra tok jeg lokaltog til Værnes og der fikk jeg plass på et Norwegian-fly til Oslo. Det pussige var at jeg på Værnes så at det tok av et SAS-fly, sier Tidemann.
Prioriterer nydimitterte
Logistikkorganisasjonen har arbeidet iherdig med å finne alternativer for både vernepliktige og soldater. De prioriterer de soldatene som dimitterer i disse dager. Og at de stadig leter etter andre alternativer for å få folk hjem.
– Alternativet er busser til Evenes eller Tromsø, for der er det andre som flyr, sier Bakke.
Det er Forsvaret som skal betale dimmisjonsreisene og når de ser seg nødt til å chartre fly eller bruke selskaper de ikke har rammeavtaler med, vil dette bli dyrere for Forsvaret, forklarer Bakke.
Mandag flyr de altså et av Forsvarets egne transportfly for å få soldatene sørover.