Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
«Er det bare et
TV-program eller får vi faktisk gjennomgå på ekte?»
Annonse
Spørsmålet stiller skuespiller Carl Martin Eggesbø da han blir spurt om å være
med på sesong to av realityprogrammet «Kompani Lauritzen». Eggesbø ville vite
om det faktisk var så tøft som det så ut på TV. Og jo, det var det. Han takket
ja, og mener at det i ettertid kanskje var enda hardere enn det som vises på
TV.
– Jeg elsket at det var tøft, sier han.
– Det var en forutsetning for å være med.
Eggesbø sto til slutt igjen som sesongens vinner.
– Det fremstår kanskje litt eplekjekt å si det, men det kunne vært hakket
tøffere, hvis jeg skulle gått ordentlig i kjelleren.
Selv mener den «Kampen om Narvik»-aktuelle skuespilleren at det særlig er én
stor forskjell på å leke soldat på TV, og det å spille soldat i storfilmen «Kampen om Narvik».
– Det er mer som står på spill i filmopptaket. Det er en sann historie som skal
formidles, sier han.
– Og det gir en annen smak i munnen.
Klokken er 09 en torsdag morgen, men fortsatt er det tidlig for skuespiller
Carl Martin Eggesbø. Han sitter på espressobaren Fuglen i Oslo sentrum.
Frokosten er en stor blings og sort kaffe.
Nå for tiden starter ikke
arbeidsdagene hans før i 11-tiden. Det er da han møter opp på Det Norske
Teatret for prøver til stykket «Berre verdas undergang», hvor han spiller
hovedrollen. Premieren for «Kampen om Narvik» er blitt utsatt hele tre ganger.
Filmen handler om det berømte slaget om Narvik i 1940, og Eggesbø har
hovedrollen som den fiktive karakteren «Gunnar Tofte», familiefaren som må
gjøre seg til soldat og forsvare byen sin mot tyskerne. De første to gangene ble premieren utsatt på grunn av pandemien. Den tredje
premieredatoen var satt til 18. mars, tre uker etter at Russland gikk til krig
mot nabolandet.
Eggesbø forteller at det ble vurdert frem og tilbake: Var det
nettopp nå folk skulle få se denne filmen, som et innblikk og en påminnelse i
hva krig faktisk er – eller var det feil tidspunkt? De landet på det siste.
– I mars ble det for tett på. Noen ganger skal man se på Dagsrevyen i stedet
for å gå på kino, sier Eggesbø.
Ny premieredato er 25. desember i år. Eggesbø synes det føles veldig riktig at
filmen kommer nå.
– Det som skjedde i Narvik er en veldig viktig del av vår krigshistorie. Og så
er tematikken dessverre veldig aktuell akkurat nå.
Dialektutfordringen
Sommeren 2020 lar en fremmed mann seg provosere av skuespilleren på fest. De
har kommet i snakk, mannen kjenner til Eggesbø fra før. Han vet at
skuespilleren har østnorsk som sin egentlige dialekt, men nå sitter altså
Eggesbø her og snakker nordnorsk uten å gjøre en mine av det. Mannen tror at
Eggesbø kødder med ham. At han på en eller annen måte blir gjort narr av. Men
sannheten er at han var midt i innspillingsperioden av storfilmen «Kampen om
Narvik» hvor han skulle snakke nordnorsk.
– Han ble veldig provosert. Jeg skjønner det litt. Dialekt er veldig nært, sier
Eggesbø. Når han forteller historien i dag, drøyt to år senere, ler han av hele greia.
Av hvordan han gikk og snakket nordnorsk med alle han kjente, selv vennene sine
fra hjembyen Oslo.
– Jeg bare insisterte på det, følte at dette måtte jeg gjøre. Jeg måtte få det
inn i kroppen. Målet var at det skulle føles godt å snakke nordnorsk, sier han.
– At det skulle bli en del av meg.
Han synes at der stort å få være med på å fortelle en slik historie.
– Som skuespiller var det en stor utfordring, en veldig vanskelig oppgave. Jeg
skulle sette meg inn i tiden, tankesettet, dialekten ... Den karakteren er på
mange måter ganske langt unna den jeg er, samtidig som jeg måtte holde fast i
det som faktisk var nært meg. «Gunnar Tofte» er ingen spesialsoldat, forteller Eggesbø.
Han har ingen
spesielle forutsetninger som gjør ham spesielt rustet til å delta i
kamphandlinger.
– Det er nok litt sånn som det ville vært hvis jeg skulle blitt kastet
inn i samme situasjon som han. Jeg prøvde å ha med meg det.
Han tror at nettopp dette er et viktig poeng med filmen.
– Dette var vanlige gutter, fra alle mulige slags kår og bakgrunner.
Den kvinnelige hovedrollen i filmen spilles av Kristine Hartgen, som er fra
Tromsø. Det samme er regissør Erik Skjoldbjærg. Det hjalp da Eggesbø skulle få
dialekten til å sitte.
– Jeg har også bodd i Tromsø selv, mens jeg spilte «Peer Gynt» mot nettopp
Kristine Hartgen, så jeg hadde Tromsø-dialekten litt innabords.
Men han innrømmer at det å lære seg en ny dialekt var veldig krevende. Og at
det var grunnen til at han også snakket nordnorsk på privaten.
– Folk ble vant til det etter hvert, ler han.
– Og de fleste syntes bare det var artig.
«SKAM-Eskild»
Han har sagt det
hele livet, både til seg selv og foreldrene, at det er skuespiller han skal
bli. – Det er et kick, nesten som å hoppe i fallskjerm, å stå på en scene foran
hundrevis av mennesker du ikke kjenner.
Gjennombruddet sitt fikk han samtidig som han begynte på Teaterhøgskolen i
Oslo. I NRK-suksessen «SKAM» spiller Eggesbø karakteren «Eskild Tryggvason»,
den eksentriske og frittalende kompisen som av vennene blir sett på som en
slags guru for all sin klokskap. Det ble laget fire sesonger av «SKAM», som
hadde premiere på NRK i 2015. Senere har det blant annet blitt laget en
amerikansk versjon av serien. – Det var veldig plutselig at jeg kom inn i det, begynner han.
– Jeg ble ringt opp en mandag, etter at noen hadde tipset om meg til rollen.
Jeg hadde spilt improteater på Det Andre Teatret og var visst «oppdaget» der.
Tirsdagen etter var jeg på audition, torsdagen fikk jeg rollen og på mandagen
uken etter hadde jeg min første opptaksdag, forteller han. Eggesbø savner rollen som «Eskild».
– Det var ... Det var en gøy tid, smiler han.
Eggesbø gikk fra å være en ukjent mann i starten av 20-årene, til kjendis over
natten.
– Jeg slet litt med å skjønne det. Jeg fortsatte liksom å insistere på at jeg
var en helt vanlig person, og tror kanskje at jeg avviste noen som prøvde å
komme med et litt hyggelig kompliment eller ta et bilde eller ... Jeg skjønte
liksom ikke at det ... Det skulle på en måte ikke jeg gjøre.
Han kan jo selv kjenne på det, når han har sett en serie eller en forestilling.
Hvis han har hatt en stor opplevelse, vil han gi noe tilbake til dem som har
gitt ham den. – Så det å ta imot det og gi folk den muligheten, det er viktig. Det har jeg
lært med tiden, men det var veldig overveldende i starten. «SKAM» ble jo et
nasjonalt og internasjonalt fenomen. – Forventet folk å møte en «Eskild» når de traff deg?
– Ja, jeg tror det. Han er på en måte en ekstremitet av meg, som inspirerer
folk veldig. Han er mye mer modig, heftig og frempå enn hva jeg kanskje er. Jeg
ser opp til «Eskild».
«Eskild!» kunne folk rope etter ham på gaten. Men så kom sesong 2 av «Kompani
Lauritzen», hvor han var en av deltagerne. Da begynte folk å rope: «Eggesbø!»
Han ler.
– Det er godt å kjenne at jeg også kan gjøre andre ting som gjør inntrykk på
folk.
Mobiliserer krefter
Det var kaldt. Store
deler av «Kampen om Narvik» ble spilt inn under den nordnorske vinteren, og
under opptakene var han kledd i en ekte militær uniform fra 40-tallet, med
superundertøy under.
– Det var så sykt kaldt, forteller Eggesbø.
– Og til en del av filmen måtte jeg tynnes ut, rett og slett.
– Du måtte slanke deg?
– Jeg måtte slanke meg til en av filmens viktige scener. På mitt laveste
hadde jeg en fettprosent på 2,3. Det er usannsynlig lavt, kroppen skrur
forbrenningen ned til et minimum og jeg ble kald så fort jeg sto stille.
– Hvor godt tåler du smerte og kulde?
– Jeg er ganske sart når det gjelder akkurat det. Jeg blir veldig fort kald
og kan begynne å sutre litt. Men alt endrer seg etter premissene, hvis
situasjonen er skarp nok, si det er om å gjøre å holde ut lengst for å få til
et eller annet, da er jeg god på å mobilisere motivasjon. Da blir jeg en hard
nøtt.
– Har du en sterk psyke?
– Jeg tror at jeg har en ganske sterk psyke. Hvis jeg mener at det er verdt
det, kan jeg mobilisere kreftene jeg trenger. Når det var pause mellom opptakene pakket han seg inn i varme klær. Hjemme
skrudde han opp varmen, gikk rundt med gensere og tepper og tok varme dusjer.
– Men å holde på i fjorten timers dager ute, det var ganske tøft, synes jeg.
Men, legger han raskt til.
– Uansett hvor tøft det var for meg, så var det skuespill. Mens jeg holdt på så
tvang jeg meg til å tenke tilbake på hvordan det kunne ha vært i virkeligheten.
Det satte ting veldig i perspektiv.
Det er noe av det
som er mest vanskelig med å være skuespiller, synes han. At du går så hardt inn
for å sette deg inn i hodet til karakteren du spiller, samtidig som du skal
leve i virkeligheten utenfor settet.
– Du går så intenst inn i rollen du spiller, og prøver å sette deg inn i
følelsene og omstendighetene til karakteren, og så er tagningen slutt og så er
det kaldt, «på med jakke», inn og ut mellom fiksjon og virkelighet, forteller
han.
– Og målet, slik jeg ser det, er å gjøre fiksjonen til virkelighet for deg
selv, så det er en litt schizofren oppgave, for å si det sånn. Og over tid er det stressende for kroppen, forteller Eggesbø.
– Du blir jo berørt av materialet når du jobber sånn, både fysisk og psykisk. Og det tror jeg ... Er det noe vi kan få til med denne filmen, er det å bringe
historien nærmere de som ser på, så den ikke skal føles som et støvete
historisk dokument. Vi viser frem personer av kjøtt og blod, sier han.
– Som kunne vært deg og meg.
Ingen endestasjon
Nylig flyttet
Eggesbø tilbake til Oslo med samboeren etter å ha tilbrakt to år i Trondheim,
hvor han jobbet på Trøndelag Teater. Han er født og oppvokst i Oslo, men det er
ikke utelukkende uproblematisk for ham å ha flyttet tilbake til en leilighet
midt i sentrum av hovedstaden.
– Jeg synes det er fint å bo i Oslo, men jeg savner Trondheim. Å ha bodd i en
litt mindre by for så å komme hit ... Nå bor jeg midt i byen og går til fots
til jobb på teateret hver dag, og de to kilometerne er veldig hektiske, med
reklame og folk overalt, ler han.
– Jeg skulle ofte ønske jeg hadde en skogsvei å gå til og fra jobb. Oslo er ikke nødvendigvis endestasjonen.
Eggesbø har lyst til å bo litt andre
steder også. Under studiene var han på utveksling i både Italia og Amsterdam.
Han liker å reise og oppleve nye steder.
– Jeg er en veldig sosial person, men trekker meg ofte tilbake til meg selv.
Når han ikke jobber, er Eggesbø det han selv kaller for en «prosjektigangsetter»
– Det har blitt sånn at jeg ofte baker brød. Jeg holdt på med surdeig en stund,
og så ble det kombucha og fermentering, og i en periode hadde jeg akvarium med
fisk. Da fiskene døde, var jeg på en måte ferdig med akkurat det, forteller
han.
– Jeg tror jeg er i en fase av livet hvor jeg lærer meg å prioritere og forstå
hva som faktisk er gjennomførbart. Men jeg har lyst til veldig mye og har et
høyt indre tempo.
Balanse
Eggesbø kan ikke huske noen gang å ha «binget» en TV-serie, altså å ha sett
alle episodene i ett strekk. Det er derfor han liker så godt å trene. Det blir en form for meditasjon, å
holde kroppen i gang er viktig for ham. Han liker å løpe, drive med yoga – og
tabata. Tabata er en intens treningsform hvor du trener både styrke og
kondisjon. Det var Jakob Oftebro som lærte ham det.
– Jeg spilte lillebroren til Jakob i «Den Største Forbrytelsen». Jakob skulle
spille en profesjonell bokser og måtte trene mye på opptak.
Filmen er basert på forfatter Marte Michelets bok med samme navn, og handler om
deporteringen av norske jøder under andre verdenskrig. For å få inn noen effektive treningsøkter under innspillingen, trente Eggesbø
og Oftebro nettopp tabata.
– Jeg får veldig mye igjen for å være fysisk aktiv. Enten jeg står på scenen
eller bak kamera så er kroppen mitt viktigste verktøy, så det handler i
hovedsak om å bli mer til stede i kroppen.
Et annet prosjekt
han er i gang med, er å strikke en vest som han tenker å ha på seg på premieren
til «Kampen om Narvik». Å strikke lærte han seg på skolen, og så har han fått
hjelp med det mer avanserte ved å se på YouTube.
– Blir du ferdig med dette prosjektet, da?
– Ja, jeg det blir jeg nok. Jeg håper det i hvert fall. Jeg må bare komme i
gang. Eggesbø ler av seg selv.
Alt handler om balanse, sier han.
Han forteller at han
under dette intervjuet, hver gang han har sagt noe, har han hatt lyst til å si
det motsatte. Sosial, ikke sosial. Bo i Oslo, ikke bo i Oslo.
– Det er symptomatisk for meg, sier Carl Martin Eggesbø.