Nyheter
B-2: Det er et av verdens dyreste fly, med en prislapp på rundt 2,2 milliarder dollar per fly ifølge Wikipedia.
Foto: Det amerikanske forsvaret
Har aldri landet på fastlandet i Europa før – kom til Ørland
Northrop B-2 Spirit-bombefly landet på Ørland tirsdag.
Første gang Martin «Tintin» Tesli, som er sjef for 132 luftving på Ørland, så et B-2 Spirit-bombefly trodde han det var et værfenomen.
Det skulle lande i Tucson i Arizona og så ut som en linjal i løse lufta.
– Det er et veldig spesielt fly. Det er en flyvende vinge, og har ikke ror på samme måte som andre fly. Jeg gleder meg til å se det, sier en engasjert Tesli til Forsvarets forum tirsdag ettermiddag.
NRK omtalte saken først.
Stealth-flyet Northrop B-2 Spirit er et et amerikansk firemotors jetdrevet interkontinentalt strategisk bombefly, og landet på Ørland senere på dagen.
Flyet ble levert til det amerikanske flyvåpenet fra 1993, og det ble totalt produsert 21 fly fram til 1997. Bombeflyet ble første gang tatt i bruk i kamp under Operation Allied Force i 1999, mot mål i Kosovo.
Samtrening med amerikanerne
Amerikanerne har trent sammen med norske F-35 og andre norske styrker, opplyser Tesli.
– Vi har samtrening med et B-2 strategisk bombefly. Det er et stealth fly, og samtreningen er mellom dem, norske F-35-fly og styrker, sier Tesli.
Denne typen samtrening som er en del av «Bomber Task Force» er rutinemessig, men gjerne med forskjellige kapasiteter, forteller Tesli.
– Da er det gjerne B-1, B-2 som kommer nå eller B-52, men dette er ikke helt vanlig. De som kommer nå er deployert til Island, altså flyr de fra Island og hit, og tilbake til Island etterpå.
Tre B-2-fly og 150 soldater har vært stasjonert i Keflavik på Island siden august.
«Hot refueling»
Flyet skal gjennom en «hot refueling».
– Det vil si at motoren er i gang mens det fylles drivstoff, så skal de bytte crew og drar tilbake, sier Tesli.
Tesli sier det er viktig for dem å trene sammen med nære allierte og vise at man er rigget for å kunne understøtte dem.
– Da får vi trent i lufta og på bakken. Det er viktig for oss å trene på kapasitetene sammen og på evnene vi skal ha. Den eneste måten å gjøre det på er gjennom samtrening.
– Når de også skal ha crewbytte er det en anledning til at pilotene som er her og skal dra kan møte oss og snakke sammen, også om aktivitene som skjer i framtida, sier han.