Nyheter

Commando Helicopter Force’s 845 NAS, currently operating in the Arctic as part of OP CLOCKWORK, have given back to their Norwegian hosts using their Merlin Mk4 helicopters.
TRE TONN: Britiske Merlin Mk4-helikoptre fløy fyringsved til hytter i Øvre Dividal Nasjonalpark i Troms.

Royal Navy flyr ved til avsides norske hytter

For å gi Norge noe tilbake for å være vertsnasjon for vinterøvelsen deres hvert år, flyr britiske helikoptre tonnevis med ved til utilgjengelige hytter.

Kortversjon:

  • Som takk for lån av norsk territorium leverer Merlin Mk4-helikoptre fra 845 Naval Air Squadron ved til hytter uten veiforbindelse.
    • Leveransen skjer i forbindelse med øvelsen Clockwork, som er britisk trening i kalde forhold for å forbedre helikopteroperasjoner i arktisk klima og styrke Storbritannias kapasiteter.

Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.

Hvert år siden 1969 har Royal Navys Joint Helicopter Command (JHC) gjennomført øvelsen Operation Clockwork på Bardufoss.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Målet med øvelsen er at britiske soldater skal øve på helikopteroperasjoner under kalde og krevende forhold.

For å vise takknemlighet for å ha fått lånt norsk jord, tar britenes Merlin Mk4-helikopter fra 845 Naval Air Squadron med seg tonnevis av fyringsved til hytter uten veiforbindelse.

Pilotløytnant Aaron Dempsey mener både han og hans forgjengere har lært mye av å trene i over et halvt århundre i Nord-Norge.

– Fra det å lære å vedlikeholde helikopteret i temperaturer så lave som 30 minusgrader til det å lande i en snøstorm, så er denne treningen avgjørende for å holde personellet skjerpet når det gjelder Storbritannias egenskaper i kalde forhold, sier Dempsey ifølge Royal Navys egen hjemmeside.

Merlin Mk4 er samme type redningshelikopter som Norge har og kaller SAR Queen, nemlig AW101.

– Jeg er ydmyk etter å ha deltatt under årets bidrag av et etablert «takk» til det norske samfunnet, sier Dempsey.

Verdifull hjelp

Tre tonn ved levert i løpet av timer istedenfor uker til Dividalshyttene i Øvre Dividal Nasjonalpark i Indre Troms.

Daglig leder i Troms turlag, Lin Einarsdotter Olsen, forteller at de måtte kjørt 20-30 turer med snøscooter for å få samme mengde ved til hyttene.

– Troms Turlag får dispensasjon for inntil to transport-turer med snøskuter per sesong til hvert hyttetun i Øvre Dividal Nasjonalpark. Det vil derfor ikke være mulig å frakte veden med skuter, da det ville krevd veldig mange skuterturer. Veden må derfor flys inn. Dette er svært kostbar transport, så hjelpen fra Clockwork er svært verdifull for oss, sier hun.

Commando Helicopter Force’s 845 NAS, currently operating in the Arctic as part of OP CLOCKWORK, have given back to their Norwegian hosts using their Merlin Mk4 helicopters.
BLIR VÆRENDE: Når de britiske skvadronene er ferdig med Clockwork, vil de bli i Nord-Norge for å delta i Nato-øvelsen Steadfast Defender.

Olsen sier at også Lappjordhytta i Rohkunborri nasjonalpark fikk levert ved av britene tidligere i år.

Hun skryter av samarbeidet med britene, og sier Royal Navy gjør en formidabel innsats med å planlegge dette oppdraget hvert enkelt år og at de legger stor vekt på å gjennomføre det. Samtidig retter Olsen en takk til sine frivillige.

– Våre frivillige gjør en kjempejobb med å stille opp både med å pakke og klargjøre helikoptersekkene, og også med å gå inn til hyttene der veden leveres for å bære inn og stable veden i vedskjulene, sier hun.

Flott å gjøre noe ekstra

Eivind Byre, kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, sier de setter pris på at allierte vil komme til Norge for å trene og øve, noe som er viktig for forsvaret av Norge og Natos nordflanke.

– Clockwork trener blant annet på helikopteroperasjoner i arktisk klima, og at man da kan gjøre noe ekstra for lokalsamfunnet er flott, sier han.

Luftforsvaret har ifølge Byre ingen slike vedpatruljer, men at det å støtte det sivile samfunnet er et av oppdragene deres.

– Dette løser vi blant annet gjennom en redningshelikoptertjeneste på beredskap 24/7, medisinsk evakuering med Hercules, og som under flommen Hans da vi bidro med å evakuere sivilbefolkning med Bell, sier kommunikasjonssjefen.

Powered by Labrador CMS