Nyheter:

DRIVSTOFF-UTFORDRINGER: Et redningshelikopter som er ved Røst, må fly cirka 100 kilometer til Bodø for å fylle drivstoff etter at anlegget på Røst ble stengt 1. januar.
DRIVSTOFF-UTFORDRINGER: Et redningshelikopter som er ved Røst, må fly cirka 100 kilometer til Bodø for å fylle drivstoff etter at anlegget på Røst ble stengt 1. januar.

Redningstjenesten bekymret for beredskapen ytterst i Lofoten

Etter at redningshelikoptre ikke lenger kan fylle drivstoff på Røst, er redningstjenesten bekymret for beredskapen ytterst i Lofoten og havområdene rundt.

Publisert

Stengingen av anlegget på Røst ved nyttår gjorde at helikoptrene må fylle drivstoff i Bodø. Flyturen tar cirka én time per vei, skriver NRK.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Ifølge 330-skvadronen medførte stengingen deriblant minst 30 minutters mindre rekkevidde for fartøy som bidrar med medisinsk evakuering i Røst-området. Det kan bety en forsinkelse på inntil tre timer.

Ørjan Delbekk, fungerende operativ inspektør for Hovedredningssentralen, sier at drivstofftilgang ikke bare er en utfordring i Røst-området.

– Vi vet at tilgangen på drivstoff er usikker andre steder i landet, deriblant flere steder i Finnmark, sier Delbekk.

Avinor stengte drivstoffanlegget på Røst lufthavn 1. januar. De sier tilgang til drivstoff er et forhold mellom flyoperatør og leverandøren av drivstoff, som i dette tilfellet er Air BP.

– Air BP har tidligere gitt beskjed til Avinor og alle aktører om at det ikke var kommersielt grunnlag for eget drivstoffanlegg ved lufthavnen. Avinor har forsikret seg om at alle aktører var informert om dette, inkludert 330-skvadronen, sier pressevakt Nora Hoberg Prestaasen.

– Slik Avinor forstår det, er Air BP i dialog med 330-skvadronen for å etablere et mindre anlegg ved lufthavnen som skal dekke beredskapsbehovet, fortsetter hun.

Powered by Labrador CMS