Nyheter

Fikk amerikansk atomubåt i garnet – Sjøforsvaret betaler

Det norske Sjø­for­sva­ret skal betale 70.000 kroner i erstat­ning etter at en ame­ri­kansk ubåt tok med seg garn­lenka til Harald Engen.

ERSTATNING: Harald Engen er glad for at han fikk pengene i erstatning, og skal kjøpe nye garn når det blir kveitesesong
Publisert

Den 11. novem­ber 2024 seilte den ame­ri­kanske atom­ubå­ten «USS Vir­gi­nia» inn i garn­bru­ket til 22 år gamle Harald Engen og dro det med seg to nautiske mil.

Hen­del­sen fant sted nord for Hek­kin­gen i Senja kommune, og førte til større øko­no­miske tap for fis­ke­ren. 

Han meldte 18.000 kroner i tap av even­tu­ell fangst og 52.000 kroner i utstyr.

Atom­ubå­ten dro garnet

Ifølge NRK var den ato­mdr­evne angreps­ubå­ten i områ­det for et plan­lagt stopp etter at den hadde besøkt Tromsø.

Ifølge et dokument som Forsvarets forum har fått innsyn i ble «USS Vir­gi­nia» lig­gende å drive i over­fla­te­stil­ling i nær­he­ten av Hek­kin­gen. Det var i denne stil­lin­gen «USS Vir­gi­nia» kjørte inn i garnbruket og dro det med seg. 

Engen hadde en vanlig dag på jobb da han fikk tele­fo­nen fra Kyst­vakta om at den ame­ri­kanske ubåten hadde tatt med seg en garn­lenke som til­hørte dem.

–Jeg ble sjok­kert, hvor­dan går det egent­lig an at noe sånt skjer? Jeg har aldri hørt om det før. Det var en rar følelse, sier Engen til Forsvarets forum.

USS VIRGINIA: USS Virginia (SSN 774) i Connecticut 20. desember 2024. 40 dager etter den tok med seg garnbruket.

Fikk hjelp av Kyst­vakta

KYSTVAKT: KV Heimdal måtte hjelpe til da ubåten dro med seg garnbruket

– Det er jo mange titalls tusen som ble borte. Så jeg tenkte at det bare må vi få erstat­tet, det er jo ikke vi som har gjort noe dumt, sier Engen.

Da de var ute på havet for­talte Kyst­vakta at han skulle sende søknad til Sjø­for­sva­ret for å få erstat­ning for garn­lenka. 

–Så da bare gjorde jeg som de sa og fulgte de instruk­sene de ga meg.

Oppnår kra­vene

I svaret på søknaden hans gikk det frem at det er Sjøforsvaret som står ansvarlig. Han fikk godkjent erstatning for sitt økonomiske tap 16. desember.

Avgjø­rel­sen skjedde på bak­grunn av tre krav. At det hadde vært et pengemessig tap, at Sjøforsvaret står ansvarlig for det og at det var på grunn av hendelsen at det hadde vært økonomisk tap. Sjø­for­sva­rets juri­diske sek­sjon mente alle kriteriene var innfridd. 

Hav­res­surs­lo­ven §30 setter opp et lovbestemt ansvar for skade på red­ska­per som er satt ut i sjøen for fangst, og even­tu­ell fangst. Etter­som alle kra­vene ble opp­fylt måtte Sjø­for­sva­ret ut med 70.000 i erstat­ning både for garn og tap av inn­tekt. 

Sjø­for­sva­ret må betale

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

–Det er jo litt spe­si­elt at de beta­ler, det er jo ikke de som har gjort noe feil. Det er jo ame­ri­ka­nerne, sier Engen.

Selv om det var ame­ri­kansk ubåt som var skyld i skaden på garnet, beta­ler det norske Sjø­for­sva­ret. Dette gjøres normalt for at erstatningen skal bli utbetalt så raskt som mulig, slik at man unngår den omfattende rettsprosessen i en annen nasjons rettssystem. 

–Det er vanlig at For­sva­ret legger ut for det, og hvis det er aktuelt kommer et regresskrav om å få pengene tilbake fra den ansvarlige senere, sier Chris­tian Ose­berg som er kom­mu­ni­ka­sjons­sjef i Sjø­for­sva­ret. 

Det er vanlig praksis at Forsvaret betaler dersom en alliert nasjon har forårsaket en skade.

I dette til­fellet er saken ferdigbehandlet og Sjøforsvaret har hen­vist den videre til For­svars­sta­ben. For­svars­sta­ben er de som tar en vur­de­ring på om det skal bli sendt et penge­krav til amerikanerne.

Selv om Engen synes det er spe­si­elt at Sjø­for­sva­ret beta­ler, er han bare glad for å ha fått pen­gene.

Powered by Labrador CMS