Nyheter
PLAGES: Besetningen ombord på KNM «Fridtjof Nansen» har meldt om hodepine, tretthet og ubehag som er knyttet opp mot muggproblemene ombord.
Foto: Marit Hommedal, NTB
Muggproblem på norske krigsskip
I sommer er fregatten KNM «Fridtjof Nansen» stengt ned i fire uker. 600-timers arbeid skal forhåpentligvis fikse muggproblemene på krigsskipet.
I sommer stenges fregatten KNM «Fridtjof Nansen» i fire uker. Årsaken er mugg.
Problemet har vært kjent i lang tid på flere av Sjøforsvarets skip. På KNM «Fridtjof Nansen» synes problemet å være ekstra stort. De siste fem årene er det blitt observert mugg i byssa, på badene, i lagerrom, i forre fortøyning og i vaskeriet, skriver VG.
Madrassene har blitt svartflekket av muggsopp, og som en midlertidig løsning har de byttet ut madrassene med jevne mellomrom.
Les mer: Vernepliktsundersøkelsen holdes hemmelig
Det er ifølge VG rapportert om hodepine, tretthet og ubehag blant besetningsmedlemmene, som de tror kan skyldes muggproblemene.
– Det er jo ikke sånn vi ønsker å ha det om bord. Vi ønsker jo at det skal være best mulig, sier orlogskaptein Lars Haakon Finanger Aagesen til VG.
Fra august i fjor til mai i år måtte de kaste 200 madrasser til en verdi av cirka en kvart million kroner. Nå håper de å få en mer langsiktig bedring av situasjonen.
Ventilasjon
Det mistenkes at muggproblemene i stor grad kan skyldes ventilasjonsanlegget på fregatten. Fartøyet står for tiden til kai på basen i Haakonsvern. I sommer skal skipet stenges i fire uker for å rense og gjennomgå ventilasjonsanlegget. Prosjektet skal ta 600 timer.
Les mer: Forsvarssjefen til TV2: – Norske soldater har deltatt i krig i Afghanistan
Forsvarsmateriell (FMA) har ansvaret for at fartøyene fungerer som de skal. De håper at å rense ventilasjonsanlegget vil bedre situasjonen på skipet, men tviler på at problemet blir helt borte.
– Helt kvitt det blir vi nok aldri. Muggsopp er en utfordring alle båteiere kjenner til, og på fregattene kompliseres dette av at ventilasjonsanlegget må kunne fungere både i en stridssituasjon og under vanlig drift, skriver kommandørkaptein John Hoddevik i FMA til VG.