Forsvarsministeren og forsvarssjefen har drevet fram en åpen og ærlig debatt om hvordan det står til i Forsvaret, mener Audun Halvorsen, som ikke er enig i kritikken om lukketshetskultur.
Denne åpenheten har bidratt sterkt til en erkjennelse av at
forsvarsektoren må styrkes og forbedres.
Dette var hovedårsaken til at
regjeringen fremmet en ny og meget ambisiøs langtidsplan som Stortinget
deretter vedtok i november i fjor. Alt dette er godt dokumentert, og i
kontrast til Nyruds påstand om lukkethet.
Nyrud
trekker frem to eksempler som skal underbygge hennes påstand, blant
annet en anmodning om innsyn i Forsvarssjefens rapport fra 2010. At
eksemplet hun bruker ligger syv år tilbake i tid får så være. Det er
verre at hun bevisst eller ubevisst ser bort fra at nettopp gjennom den
åpenhetslinjen som har vært fulgt de senere år, så er nå Forsvarssjefens
årsrapport offentlig og ligger fullt tilgjengelig på nett. Rapporten
legges frem med pressen til stede og det gis selvsagt mulighet til å
stille direkte spørsmål. Rapporten for 2016 ble lagt frem 19. april i
år.
Åpenheten fra Forsvarsministeren og forsvarssjefen har bidratt sterkt til en erkjennelse av at forsvarsektoren må styrkes og forbedres.
Som
eksempel nummer to bruker Nyrud saken omkring "Riksrevisjonens
vurdering av oppfølgingen etter Gjørv-kommisjonen". Der slår hun
kategorisk fast at grunnen til at Forsvarsdepartementet hadde
innvendinger mot offentliggjøring var et forsøk på å unndra seg kritikk.
Dette er ikke riktig. Forsvarssektoren har fagekspertisen innenfor
vurdering av gradert materiale. Den faglige vurderingen var at deler av
dokumentet måtte graderes eller skrives om. Ikke av
bekvemmelighetshensyn, men ut ifra en sikkerhetsfaglig vurdering. For
øvrig er ikke Riksrevisjonens rapport en «oppfølging av
Gjørv-kommisjonen» slik Nyrud hevder, men en vurdering av Justis- og
beredskapsdepartementets og Forsvarsdepartementets oppfølging av
objektsikring for budsjettåret 2015.
Det
er ingen tvil om det noen ganger kan være utfordrende å balansere
offentlighetens ønsker om innsyn mot behov for skjerming av
sikkerhetshensyn.
Jeg vil likevel hevde at både Forsvarsdepartementet og
Forsvaret har gjort store fremskritt de senere år. Det synes ikke som
om Nyrud har tatt dette inn over seg. Hennes påstander om lukkethet har
heller ikke dekning i eksemplene hun benytter.