Nyheter
PÅ VEI HJEM: KNM Maud da hun seilte fra verftet i Sør-Korea til Norge.
Foto: Ylva Seiff Berge, Forsvarets forum.
Forsvaret anklages for ulovlig innkjøp
Forsvarets logistikkorganisasjon er klaget inn til Klagenemnda for offentlige anskaffelser etter at de inngikk en rammeavtale på 600 millioner kroner.
Selskapet Westcon mener at Forsvaret har gjort et ulovlig direktekjøp og har klaget Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) inn til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa).
Årsaken er at FLO i oktober i fjor inngikk en rammeavtale med et annet selskap, GMC, til en verdi av 600 millioner kroner.
Det skriver Teknisk Ukeblad.
Regjeringen foreslo nylig å bevilge 200 millioner kroner til vedlikehold av logistikkfartøyet. Dette etter at en inspeksjon viste flere avvik.
Flere konkurrenter skal ha forsøkt å sikre seg kontrakten med FLO, men konkurransen ble avlyst 21. juni i fjor og avtalen med GMC ble inngått.
I sitt tilsvar til Klagenemnda skriver FLO at de kunne handle direkte, fordi det hastet med å få godkjent skipet. Dermed måtte de inngå kontrakt med et selskap som hadde tilgjengelig dokk i Norge og som kunne utføre arbeidet før klassesertifikatet gikk ut i november 2023.
Ifølge Teknisk Ukeblad ønsker ikke FLO å kommentere klagen før den er blitt behandlet i Kofa, men kommnunikasjonssjef Hans Meisingset skriver i en e-post til nettstedet at de sommeren 2023 ikke hadde fått et gyldig tilbud.
Dermed vurderte de at anskaffelsesprosessen ikke kunne avsluttes med tildeling av kontrakt før utløpet av KNM Maud sitt klassesertifikat.
Forsvarets forum har bedt Forsvarsets logistikkorganisasjon om ytterligere kommentar, noe de har takket nei til.
Forsvaret overtok KNM Maud i 2018. Den gang var det et helt nytt fartøy i norsk sammenheng. Logistikkskipet kan forsyne andre skip med drivstoff og materiell, og har sykehuskapasitet om bord. Det er i dag Sjøforsvarets største fartøy.