Meninger

Senterpartiet, her ved Liv Signe Navarsete, og Bevar Andøya sine konklusjoner om Evenes sin uegnethet som flyplass er tullball, skriver Jon Wicklund.
Senterpartiet, her ved Liv Signe Navarsete, og Bevar Andøya sine konklusjoner om Evenes sin uegnethet som flyplass er tullball, skriver Jon Wicklund.

– Tullball fra Senterpartiet og Bevar Andøya flystasjon

Påstandene om Evenes sin uegnethet som militær flyplass florerer, la oss derfor ta for oss noen av dem, skriver Jon Wicklund.

Publisert Sist oppdatert

Turbulensen som kan oppstå ved en nybygget hangar på Evenes brukes som poeng for flyplassens uegnethet. En lignende erfaring jeg gjorde meg som flyger på våre nåværende MPA- fly kan være aktuell. Idrettshallen «Nordlandia» på Andenes ble nemlig bygget og satt opp i løpet av denne perioden kloss inntil landingsstripa på Andøya flystasjon.

En flybesetning tilpasser seg riktignok været: Akkurat som den erfarne fiskeren manøvrerer rundt skjærene i sjøen, og vet hvor fallvinden kommer fra fjellene.

Jeg merket under flyging i etterkant den mekaniske turbulensen som oppstår når vinden på bestemte retninger slår over oppstigende gjenstander på bakken, slik som over denne idrettshallen på størrelse med en flyhangar.

En flybesetning tilpasser seg riktignok været: Akkurat som den erfarne fiskeren manøvrerer rundt skjærene i sjøen, og vet hvor fallvinden kommer fra fjellene.

Turbulens

Hilde Flobergseter fra Bevar Andøya Flystasjon (BAF) har helt rett i at Evenes idag har begrensinger. Nesten alle flyplasser i Nord-Norge, langs kysten og fjellene våre har begrensninger. Det kan være unntak fra konvensjoner om hvordan flyplassene bør designes, eller flybesetningene krever spesiell opplæring for å fly der. Det er likevel få flygere som slutter å fly fordi de trenger ekstra opplæring eller at det kan være turbulens i lufta. Sulten går den fiskeren som slutter å fiske for det er skjær i sjøen.

Les også: – Evenes egner seg godt for F-35, skriver Ståle Nymoen.

Evenes kritiseres for glatte asfaltbaner og fæle vindforhold. Standard treningsrunder med våre P-3 Orion maritime patruljefly (MPA) går ofte til Evenes, og de fleste MPA-flygere er godt kjent med hundrevis av innflyginger og touch-and-go´s på akkurat denne flyplassen. Erfaringer med glatte taksebaner opparbeider de fleste seg. Derfor takser man bare sakte på is eller når det er glatt, noe jeg som søring finner det merkelig å lekse om.

Islagt

Den glatteste taksebanen jeg personlig har vært på var riktignok i Bardufoss i 2016. Den dagen fløy jeg medlemmer fra Utenriks- og forsvarskomiteen til Andøya. Ti log med Navarsete som senere har kritisert Evenes sin uegnethet, ble med om bord selv om taksebanen var nokså glatt den dagen.

Det kan bli glatt på Bardufoss, skriver Jon Wicklund.
Det kan bli glatt på Bardufoss, skriver Jon Wicklund.

Andøya er heller ikke noen vær-optimal flyplass. Til tider kan den være drepende farlig.

Andøya er heller ikke noen vær-optimal flyplass. Til tider kan den være drepende farlig. Luftfart er en risikofylt aktivitet, spesielt vinterstid. Men med grundig trening, organisatorisk tillit og oppfølging av flybesetningenes forberedelser er det ikke hodeløst farlig. Hverken fra Evenes eller Andøya.

Forutenom været brukes 24 timers åpningstid av Flobergseter som et poeng. Hvis vi skal unngå enhver flyplass med turbulens, vinterstormer og fjell, så fremstår døgnåpne Gardermoen for meg som et flott og trygt alternativ for våre P-8 fly.

Der eksisterer det allerede mange hangarer idag, langt fra rullebanene, som holdes åpne vinterstid fra et berømt brøytekorps. Corona-situasjonen utgjør en rammefaktor som senker terskelen ytterligere for flyuhell i risikoutsatt aktivitet som innføring av nye flytyper.

Flysikkerhet

I samme åndedrag kunne vi lagt ned min egen stilling som stasjonens flytryggingsrådgiver ved Evenes og Andøya, hvor oppgavene består i å avdekke risikoelementer for flyging (Noe som burde gi meg noe kredibilitet når jeg personlig mener at Senterpartiet og BAF sine konklusjoner om Evenes sin uegnethet som flyplass er tullball).

Har du lyst til å delta i debatten?

Da har vi noen enkle retningslinjer du må følge:

  • Debattinnlegget bør være mellom 250-1000 ord
  • Kronikker og analyser fra fagpersoner kan være lengre
  • Det er forskjell på meninger og fakta: Påstander som hevdes å være sanne bør underbygges (bidra gjerne med lenker og tilleggsinformasjon)
  • Hold en saklig tone
  • Send bidraget til [email protected]

Det har seg nemlig slik at BAF sin omfattende kritikk av Evenes, skisserer enhver mulig tenkelige risiko mot luftfarten på en så uttømmende måte, at jeg finner min egen kompetanse overflødig.