Nyheter:

Kjøper kampluftvern

Hær-sjefen forventer tipp-topp kampluftvern, men vet ennå ikke hvor mange han får.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over syv år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette vil bli kampluftvern i verdensklassen. Vi har ønsket oss dette svært lenge, sier Sjef Hæren, Odin Johannessen, etter at forsvarsminister Ine Eriksen Søreide kungjorde at man har inngått kontrakt med Kongsberg Gruppen om levering av kampluftvern til Hæren.

Milliard. Leveransen av kampluftvernet skal starte opp neste år og har en kostnadsramme på rundt én milliard kroner. Hæren skal sammen med Kongsberg utvikle systemet å brukes både på amerikanske Humvees (med Amram-missiler) og på ombygde M113-vogner (med Iris-T-missiler), som skal skje på Bjerkvik tekniske verksted.

– Dette systemet er hele tiden holdt utenfor landmaktsutredningen. Det er fordi luftvern er essensielt uansett hvordan Hæren ser ut etter landmaktsutredningen, sier Johannessen.

Kampluftvernet vil bli på en kombinasjon mellom beltegående og hjulbaserte plattformer.

– Hvor mange er det snakk om?

– Det vet vi ikke ennå. Årsaken er at det skal utvikles videre. Men den mobilitet en slik plattform representerer i motsetning til det luftvernet Luftforsvaret har levert til Hæren før, blir noe helt annet, sier Johannessen.

​​

Kombinasjoner. Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide ville ikke være med på at innføring av kampluftvern kan oppfattes som en tjuvstart på landmaktsutredningens arbeid og anbefalinger:

– Nei, dette er et prosjekt vi allerede har fått godkjenning på. Uavhenig av hvordan Hæren vil se ut i fremtiden, så er kampluftvern helt avgjørende, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.

Hæren hadde eget kampluftvern frem til 2004.

– Hva med antallet?

– Det avhenger av kravspesifikasjonen som Hæren vil gi til Kongsberg. Det blir en kombinasjon av lang-, medium- og kortholds-luftvern, sier Søreide.​

I 2014 hadde vi i Forsvarets forum et intervju med lagfører Julie Strand, som var utstyrt med NASAMS High Mobility Launcher (HML), som består av et Humvee-terrengkjøretøy som bærer med seg fire luftmålsmissiler. Det ble betegnet som et luftvern på hjul.

– Den største forskjellen er at NASAMS blir mer mobil, fortalte fenrik Julie Strand den gang.​

​​

– Dette er et mer mobilt og mindre ressurskrevende luftvernsystem enn de tradisjonelle konteinerbaserte utskytingsrampene tidligere. Erfaringer vi har gjort oss så langt er at det nye systemet har vesentlig kortere etableringstid, noe som gir økt fleksibilitet og deployeringsevne, fortalte Strand.

Hun var lagfører for et utskytingslag som var utstyrt med NASAMS High Mobility Launcher (HML). Det består av et Humvee-terrengkjøretøy som bærer med seg fire luftmålsmissiler.

– Mobiliteten gjenspeiler seg både i de forbedrede terrengegenskapene og hurtigheten til kjøretøyet, både langs vei og i etableringsfasen. Plattformene kan også transporteres med C-130J Hercules. Det vil derfor bli enklere å få på plass en luftvernkapasitet der det er behov eller forsterke et allerede etablert luftvernoppdrag, fortalte Strand til Fors​varets forum i septemberutgaven i 2014.​

Powered by Labrador CMS