Nyheter:
PARKERT: Det var på en slik landingstralle på Bardufoss at akslingen til halerotoren plutselig knakk. Arkivfoto: TORBJØRN LØVLAND
Aksling knakk på Bell
Akslingen til halerotoren knakk mens Bell-helikopteret sto på bakken med motoren i gang. Nå er alle maskinene av denne typen satt på bakken.
Denne artikkelen er over syv år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var etter en treningstur i luftrommet på Bardufoss at nestenulykken skjedde 9. oktober. Mens helikopteret sto på landingstralla – fortsatt med motoren i gang, hørte piloten et smell, og instrumentet for halerotoren viste at turtallet gikk i null. Maskinen ble straks slått av og parkert for videre undersøkelser, såkalt «deep freeze».
Undersøkelsene viste at en aksling i girboksen var knekt tvers av, det er den som driver halerotoren.
– Det er første gang dette skjer – på 19 millioner flytimer med Bell 412 og 212 over hele verden. Begge har denne typen aksling. Den ødelagte akslingen er sendt til USA for nærmere undersøkelser, og hele flåten av denne type maskiner er satt på bakken mens videre undersøkelser pågår, bekrefter skvadronssjef Eirik Stueland ved 339-skvadronen.
Hele flåten av denne type maskiner er satt på bakken mens videre undersøkelser pågår
Norge har 18 Bell-maskiner i to versjoner – fordelt på Bardufoss og Rygge. En av disse versjonene er tatt ut av bruk inntil videre.
Skvadronssjefen ønsker ikke å spekulere i hva som kan være årsaken til uhellet, men sier det ville vært veldig alvorlig om akslingen hadde røket mens flymaskinen var i lufta. Uten drift på halerotoren ville helikopteret begynt å rotere. Men det er mulig å lande med såkalt autorotasjon, og det er noe pilotene trener på.
Bell-maskinene til Luftforsvaret er nesten 30 år gamle. I 1995 mistet et helikopter halerotoren da det kom borti tretoppene ved Gråkallen utfor Trondheim, men det skyldtes altså ytre påvirkning. En granskningskommisjon undersøker nå det som skjedde på Bardufoss.