– Det er mangel på slike fartøyer i Nato, sier marinesjef Rune Andersen.
– Maud vil bli etterspurt!
Han snakker om logistikkskipet som er på vei hjem til Norge. Hun blir Forsvarets største fartøy noensinne. Et betydelig operativt løft, mener Sjøforsvaret.
– Tenk at Marinen har tre fregatter på havet – i én operasjon, sier kontreadmiral Nils Andreas Stensønes.
– Hvert femte døgn må de bunkre. Uten et logistikkfartøy må de til havn. Da mister de fort et døgn. Med Maud bunkrer de på en time. De sparer ett døgn hver femte dag – på hver fregatt.
To master på dekk
– Vi kan brukes til så mye, sier skipssjef Thorvald Dahll.
På dekk står to kolosser av noen master. De er på mange måter skipets «hovedvåpen». De skal brukes til å forsyne fregatter med drivstoff. Maud har plass til 9300 kubikkmeter. Det er det samme som 9,3 millioner liter. Maud kan forsyne to fregatter på en gang – mens hun går i 16 knop.
– Vi kan ha 400 tonn på dekk. Vi har tre lasterom som er spesielt egnet for ammunisjon, våpen og missiler. Vi har plass til to helikoptre i hangar. Vi har eget verksted. Vi kan ta om bord spesialsoldater. Og vi kan raskt gjøres om til kommandofartøy.
– I tillegg kommer alle de sivil-militære oppdragene. Vi kan være en landeplattform eller sette opp sykehus. Hadde vi fått Maud når vi egentlig skulle – i 2016 – ville vi nok blitt sendt til redningsoperasjoner i Middelhavet.
Hadde vi fått Maud når vi egentlig skulle – i 2016 – ville vi nok blitt sendt til redningsoperasjoner i Middelhavet
Forsvarets forum ser nærmere på Sjøforsvarets operative evne – etter ulykken med KNM Helge Ingstad. Mangel på korvetter fra 2025 er én stor bekymring. Krevende vedlikehold en annen. Og bli med på test med fregatten KNM Thor Heyerdahl. Den fikk det beste resultat en norsk fregatt noensinne har fått.
Noe annet enn Valkyrien
Forsvaret har hatt logistikkskip før. KNM Valkyrien ble faset ut i 2015. Thorvald Dahll var sjef for det fartøyet også. Han mener at de to skipene knapt kan sammenlignes.
– Valkyrien kunne støtte korvetter og mindre fartøyer. «Maud» har mer av alt. Hun er ti ganger så tung! Og så har vi en kran som kan løfte 25 tonn om bord – på en gang!
Jobben fikk han allerede i 2013 – før kontrakten med det sørkoreanske verftet ble inngått. Siden har han fulgt fartøyet – fra utvikling og anskaffelse til design og bygging. «Maud» skulle vært levert i 2016, men Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering hadde store problemer og fartøyet ble flere ganger forsinket. Verftet skal ha vært svært nære å gå konkurs.
– Den kanskje viktigste grunnen til at Norge valgte å bygge «Maud» i Sør-Korea var fordi britene nettopp hadde bygd tilsvarende båter der. Det skulle være et trygt valg, sier han.
Før KNM Maud fikk lov å seile fra Sør-Korea til Norge, måtte mannskapet testes. Vi ble med på den siste testen.
– Maud gir handlefrihet
Marinesjef Rune Andersen var i Sør-Korea før KNM Maud dro hjem til Norge. Han hadde ikke sett KNM Maud før. Men det han så, gjorde inntrykk.
– Jeg ble nesten litt målløs, sier flaggkommandøren.
– Potensialet er mye større enn jeg hadde sett for meg!
– Maud gir oss handlefrihet og gjør at vi kan operere lenger uten avbrudd. Tidligere har
vi vært avhengige av andre. Nå kan vi holde kampfartøyene i operasjonsområdet lenger – og forsyne dem der de er.
– Jeg hadde sett bilder og tegninger, men det er først når du ser henne at du skjønner hvor mye hun kan brukes til!
KNM Maud kommer hjem til Norge i slutten av mars, men først skal hun krysse både Stillehavet og Atlanterhavet. Les mer om hjemreisen her.
***