Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1808_65åretterdenbleetablforum_1808_65åretterdenbleetablhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=9133Formasjon: Syv F-16 forlot Ørland flystasjon 1. april. De gjenværende F-16-flyene skal nå operere fra Bodø (Foto: Jan Terje Hellemsbakken / Forsvaret). /forum-media/PubImages/F-16 flyttes.jpgFormasjon: Syv F-16 forlot Ørland flystasjon 1. april. De gjenværende F-16-flyene skal nå operere fra Bodø (Foto: Jan Terje Hellemsbakken / Forsvaret).

F-16 til Bodø: – Skulle ønske det var en spøk

65 år etter den ble etablert er 338 skvadronen på Ørland flystasjon nedlagt. Og alle F-16 flyene er flyttet til Bodø.

– Det er jo vemodig, men det var det eneste rette å gjøre. Det er blandende følelser og jo lenger du har jobbet her, desto mer vemodig er det.

Det sier tidligere skvadronssjef og oberstløytnant Ivar Magne Stene til Forsvarets forum.

Han fløy sjef Luftforsvaret, Tonje Skinnarland, til Bodø i ett av de syv F-16 kampflyene som reiste for godt fra Ørland 1. april. I likhet med generalmajor Skinnarland forteller Stene om «kraftsamling» og å hente flest mulig flytimer fra F-16 før det aldrende flyet utfases innen 2022. Da tar nemlig F-35 fullstendig over, og overtar blant annet QRA-beredskapen som flyttes fra Bodø til Evenes.

– Jeg skulle gjerne ønske at det var en godt iscenesatt 1. april-spøk, sa Stene like før han firte vimpelen til 338-skvadron.

Jeg skulle gjerne ønske at det var en godt iscenesatt 1. april-spøk

Det var til tonene fra Johnny Cashs «Ghost Riders In the Sky» og foran en oppstilling på rundt 700-800 på flystasjonen.

– Å samle F-16 på ett sted er likevel det eneste riktige. Det markerer også starten på noe nytt for Ørland, fastholder han.  

 

 

forum_1808_65åretterdenbleetablforum_1808_65åretterdenbleetablhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=9129Generalmajor Tonje Skinnarland og oberstløytnant Ivar Magne Stave firte flagget til 338 skvadronen for siste gang. /forum-media/PubImages/IMG_7911.JPGGeneralmajor Tonje Skinnarland og oberstløytnant Ivar Magne Stave firte flagget til 338 skvadronen for siste gang.
forum_1808_65åretterdenbleetablforum_1808_65åretterdenbleetablhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=9130Flyttingen ble markert med jagerflykake. Foto: Øyvind Førland Olsen/forum-media/PubImages/IMG_7919.JPGFlyttingen ble markert med jagerflykake. Foto: Øyvind Førland Olsen
forum_1808_65åretterdenbleetablforum_1808_65åretterdenbleetablhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=9131Generalmajor Tonje Skinnarland forlot Ørland i et F-16-fly. Foto: Øyvind Førland Olsen. /forum-media/PubImages/IMG_7948.JPGGeneralmajor Tonje Skinnarland forlot Ørland i et F-16-fly. Foto: Øyvind Førland Olsen.


I rute

– F-16 skal fortsette å være en vesentlig del av vår operative evne. Det er rett valg å konsentrere F-16 i Bodø ut levetiden, sier Skinnarland til Forsvarets forum.

Hun sier at det ikke vil være et problem å drifte to operative kampfly da F-35 er forventet å oppnå en viss grad av operativ evne i løpet av 2019, såkalt «Initial Operational Capability».

– Det er en nøye lagt plan. At vi skal operere to flytyper gir oss blant annet mulighet for samtrening. Nå skal vi bygge opp F-35 her på Ørland, sier Skinnarland som understreker at de er i rute med innfasingen av F-35.

At vi skal operere to flytyper gir oss blant annet mulighet for samtrening. Nå skal vi bygge opp F-35 her på Ørland


Nå er det ni norsk F-35 kampfly på Ørland, og tre nye til ventes i løpet av mai. De som jobber med kampfly på Ørland i framtiden, enten som bakkemannskap eller piloter, skal utelukkende jobbe opp mot F-35.  

– Noen av pilotene som blir med F-16 videre, følger med til Bodø. Noen av dem skal også konverteres til F-35, sier fungerende sjef for 132 luftving, Eirik Guldvog.

Konverteres til F-35

– Jeg kan jo håpe at det blir muligheter for meg å konvertere også.

Det sier oberstløytnant Bjørge Kleppe (48) som erkjenner at han kanskje er i eldste laget for å bli sjekket ut på Luftforsvarets nye kampfly. Den erfarne piloten har flest timer bak spakene på F-16 i Norge. Bjørge Kleppe har 4500 timene bak spakene i F-16 (Foto: Øyvind Førland Olsen/Forsvarets forum). 

– 4500 timer. Jeg tror det er 42 stykker i verden som har det eller mer i verden, og de aller fleste av dem er i USA. Det blir jo en livsstil. Når du sitter i et F-16 fly blir du nesten som en unge, sier Kleppe.

Han forteller at det er litt vemodig å se F-16 forlate Ørland flystasjon etter 34 års drift ved basen. Nå skal han være med flyttelasset til Bodø der han blant annet skal styrke F-16-miljøet fram til flyet utfases samt bistå i å konvertere piloter til F-35.

– Selv om F-16 fortsatt er høyst kapabel, er den ikke framtiden. Det er angitt at levetiden til F-16 er 8000 timer. De fleste maskinene har nå over 6000 timer i lufta og det er på tide å fase dem ut, sier Kleppe.

De fleste maskinene har nå over 6000 timer i lufta og det er på tide å fase dem ut
Publisert 1. april 2019 16:09.. Sist oppdatert 1. april 2019 21:55.