Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1232_54skadermeldtinnførøforum_1232_54skadermeldtinnførøhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=7918VARME: En tysker ringte Forsvarets skadetelefon halv tre på natta da varmeapparatet streiket. FOTO: ROBERT EIK/forum-media/PubImages/Rena leir - Tsende OKE-18.jpgVARME: En tysker ringte Forsvarets skadetelefon halv tre på natta da varmeapparatet streiket. FOTO: ROBERT EIK

– Varmen er borte i telt 11!!!

Tysk soldat ringte skadetelefonen til Forsvaret halv tre på natta da varmeapparatet tok kvelden.

– Jeg var helt sikker på at nå – NÅ – hadde det skjedd en katastrofe. Når skadetelefonen til Forsvaret kimer halv tre på natta, da skjelver selv jeg.

Det sier miljøoffiser Marianne Bø til Forsvarets forum. Historien majoren sikter til skjedde natt til søndag i forrige uke.

– Det var egentlig hysterisk morsomt. Tyskeren som ringte sa at han var i telt 11 og at varmeapparatet var ødelagt. Han visste ikke hvor han var eller hvordan han skulle fikse problemet. Det eneste han visste med sikkerhet, var telefonnummeret til skadetelefonen, sier Bø.

 

 

forum_1232_54skadermeldtinnførøforum_1232_54skadermeldtinnførøhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=7920MIJØVERN: Marianne Bø forteller om 54 klager og skader så langt under øvelse Trident Juncture. FOTO: WERNER JUVIK/forum-media/PubImages/20180615_FOFO_Bryhni_Bo_389.jpgMIJØVERN: Marianne Bø forteller om 54 klager og skader så langt under øvelse Trident Juncture. FOTO: WERNER JUVIK


Hun fikk etter hvert oppklart med tyskeren at han var i nærheten av Rena leir, og at han måtte fikse varmen ved å gå oppover i egen kommandokjede.

– Det var det jeg fikk ham til å forstå på min stotrete tysk. Så håper jeg han fikk varmen i seg igjen. Jeg aner ikke om han fikk fikset dette den aktuelle natta, sier Bø.

Mens resten av Forsvaret og Nato-soldatene nå gjør seg «klar til strid», har miljøvernoffiserene og Forsvarets skadetelefon vært i «strid» i halvannen måned allerede. I august begynte de første meldingene å tikke inn, både små og litt større saker i forbindelse med Nato-øvelsen. I alt er det nå rapportert om 54 forskjellige skader og totalt 13 klager. 38 av disse har status som ferdig behandlet.

– Vi har hatt ti trafikkulykker og mindre trafikale uhell som er rapportert. Den foreløpig verste var da en italiensk bil skled på en glatt vei, havnet over et autovern og ned i en elv. Det var flere som kom til skade, en ble sendt til sykehus i Trondheim med ambulanse, forteller Bø. Seks av de syv italienerne som var involvert i ulykken ble sendt hjem til Italia.

Vi har hatt ti trafikkulykker og mindre trafikale uhell som er rapportert

– Sistemann var så viktig for øvelsen at han har blitt igjen i Norge, sier miljøvernoffiseren fra Forsvarets operative hovedkvarter.

 

 

forum_1232_54skadermeldtinnførøforum_1232_54skadermeldtinnførøhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=7919I ELVA: Denne italienske bilen havnet i en elv og syv italienere ble skadet i ulykken. FOTO: DAGFINN VOLD/forum-media/PubImages/DSC_2531.JPGI ELVA: Denne italienske bilen havnet i en elv og syv italienere ble skadet i ulykken. FOTO: DAGFINN VOLD


I alt har miljøvernoffiserene mottatt 27 meldinger om forurensning, for det meste oljesøl, fra de minste til den største på vel 100 liter inne på Sessvollmoen leir.

– Det var i forbindelse med fylling av en lastebil at om lag 100 liter gikk i bakken. På  Sessvollmoen står grunnvannet bare ti meter under bakkenivå, så her måtte man reagere raskt. Heldigvis hadde vi miljøvernoffiserer til stede. De sørget for at sølet ble gravd opp så raskt som mulig og deretter fjernet til deponi. Vi tror ikke at grunnvannet ble berørt, da vi fikk reagert så raskt, sier Bø.

– Kan du nevne noen eksempler på klager?

– De fleste klagene så langt har vært i forbindelse med kolonnekjøringer, der andre bilister ikke har fått mulighet til å kjøre forbi, i noen tilfeller på motorveien har kolonnen ligget i begge feltene, hvilket de ikke skal.

Etter at Forsvarets forum fokuserte på miljøaspektet under øvelsen i august-utgaven av magasinet, forteller Bø at medieoppmerksomheten og trykket på miljøsiden har vært enormt. Og det er hun glad for.

– Det viktigste er at miljøsaken er blitt viktig blant de deltakende nasjonene og ikke minst blant sivilbefolkningen. Vi har hatt mange henvendelser fra grunneiere som er bekymret for eiendommene sine og som lurer på hva som vil skje under øvelsen. De har vi håndtert så godt vi kan.

Det viktigste er at miljøsaken er blitt viktig blant de deltakende nasjonene og ikke minst blant sivilbefolkningen

Bø nevner spesielt italienerne som svært flinke på miljøsiden.

– De har vært knallharde på at alle soldater og offiserer skal lese miljøbrosjyren som vi har utgitt. Den italienske miljøvernoffiseren krever at man signerer for at man har lest og forstått folderen. Det er jo helt supert, sier Bø.

– Vi er opptatt av at alle skal gjøre en best mulig innsats slik at miljøet ikke tar skade av vår tilstedeværelse, sier major Carlo Passerini i den lett oppsatte infanteribrigaden som holder til på Lesja.

– Miljøet kommer først, øvelsen etter, sier Passerini.

Publisert 23. oktober 2018 12:51.. Sist oppdatert 26. oktober 2018 14:27.