Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_2922_–besetningenkanhasenforum_2922_–besetningenkanhasenhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=10686SVIKT: Ingvild Ytrehus i Statens havarikommisjon peker på at besetningen på Forsvarets fregatt ikke oppfattet kollisjonsfaren (Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix)./forum-media/PubImages/Ingvild Ytrehus SH.jpgSVIKT: Ingvild Ytrehus i Statens havarikommisjon peker på at besetningen på Forsvarets fregatt ikke oppfattet kollisjonsfaren (Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix).

– Besetningen kan ha senket skuldrene

Situasjonsforståelsen var svak og kommunikasjonen om bord Helge Ingstad sviktet, sier Ingvild Ytrehus i Statens havarikommisjon.

Overfor Forsvarets forum forteller seniorrådgiver i Statens havarikommisjon, Ingvild Ytrehus, at brobesetningen ikke hadde god nok situasjonsforståelse i forløpet til kollisjonen med TS Sola 8. november 2018. De kommuniserte heller ikke godt nok med hverandre. Rormann som var klar over at TS Sola var et annet fartøy, varslet ikke om det, sier Ytrehus.

– Han var tro mot sin jobb som var å ta «rorordre» og ta roret. Det var ikke hans jobb å melde inn fartøy. Han trodde at fartøyet var meldt inn. Det var først like før kollisjonen at han innså faren. Det var for seint å si ifra da han oppfattet kollisjonsfaren, sier Ytrehus til Forsvarets forum. 

 

 

forum_2922_–besetningenkanhasenFakta om Helge Ingstad-havariet<p class="forsvaretElement-p">​</p><p class="forsvaretElement-p">* Natt til 8. november i fjor la tankskipet Sola fra kai ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland.</p><p class="forsvaretElement-p">* Noe over en halv time senere kolliderer skipet med fregatten KNM Helge Ingstad, som er på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.</p><p class="forsvaretElement-p">* Marinefartøyet påføres en stor flenge i skroget, og det renner mer vann inn enn hva lensepumpene greier å få ut. Fregatten mister styring etter kollisjonen og får hjelp av flere slepebåter med å dyttes mot land for å forhindre totalt havari.</p><p class="forsvaretElement-p">* Der blir fartøyet liggende på fem meters dyp med kraftig slagside, og det jobbes kontinuerlig med å holde det over vann. Etter hvert boltes fregatten fast til fjellet for å holde den på plass.</p><p class="forsvaretElement-p">* Besetningen på 137 ble evakuert. Åtte av dem ble lettere skadd i sammenstøtet. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader.</p><p class="forsvaretElement-p">* En lydlogg viste at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.</p><p class="forsvaretElement-p">* Natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Båten sank, og senere samme dag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.</p><p class="forsvaretElement-p">* 28. november ble bergingen av Helge Ingstad stoppet på grunn av uvær.</p><p class="forsvaretElement-p">* Havarikommisjonen skrev i en foreløpig rapport 29. november at ulykken kan forklares med en rekke faktorer og omstendigheter. Blant annet ble lysene fra tankskipet tatt for å være belysning på land. Også politiet etterforsker saken.</p><p class="forsvaretElement-p">* Havarikommisjonen varslet Forsvaret om en alvorlig konstruksjonsfeil som åpnet for vanngjennomstrømming til rom som skulle være vanntette. Forsvaret har opplyst at det kan bli aktuelt å gå til rettslige skritt eller krav overfor det spanske verftet Navantia. Verftet avviser at fregattene har konstruksjonsfeil.</p><p class="forsvaretElement-p">* Slepet av fregatten startet 27. februar. Dagen etter var skipet framme i havna på Hanøytangen.</p><p class="forsvaretElement-p">* 2. mars ble fregatten hevet over vann, og dagen etter var fregatten på plass på Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern.</p><p class="forsvaretElement-p">* Siden 3. juni har fregatten ligget til kai ved Coast Center Base på Ågotnes.</p><p class="forsvaretElement-p">* 21. juni bestemte regjeringen at KNM Helge Ingstad ikke skal repareres. Forsvaret jobber nå med en måte å kvitte seg med skipet. Det er beregnet at destruksjon av fartøyet vil koste mellom 50 og 100 millioner kroner. Da er salgsverdien av metall og annet materiell som kan gjenvinnes, trukket fra.</p><p class="forsvaretElement-p"><i>(NTB)</i><br></p>forum_2922_–besetningenkanhasen


– Har dere gjort noen vurderinger for hvor lang tid i forveien de måtte ha oppfattet faren for å unngå kollisjon? 

– Vi har gjort noen simuleringer for å se på når «point of no return» inntreffer. 38 sekunder før kollisjonen var fristen for å kunne gjøre en styrbord manøver, sier Ytrehus. 

Hun sier at fregattens unnamanøver kom cirka 30 sekunder før sammenstøtet.

– Senket skuldrene

Ytrehus forteller at brobesetningen var en del av en kultur der de hadde stor tiltro til hverandre. 

– De opplevde at de hadde god kontroll og de stolte på hverandre. Det kan ha ført til at de kanskje senket skuldrene for mye, sier seniorrådgiveren til Forsvarets forum. 

Det kan igjen ha ført til at vaktsjefen i for liten grad ikke brukte radar for å overvåke farvannet, fortsetter Ytrehus. 

Begrenset erfaring på broen

Hun forteller at det er gjennomført en undersøkelse knyttet til sikkerhetskulturen i Sjøforsvaret (gjennomført av Sjøforsvaret, journ. anm) som samstemmer med funnene i rapporten til Havarikommisjonen. 

– Det var begrenset erfaring blant besetningen om bord. Ledelsen og organiseringen av «teamet» på broen var ikke god nok. Det foregikk opplæring i to posisjoner, sier Ytrehus som peker på at vaktsjefen sto alene i å vurdere situasjonen i forløpet til kollisjonen med tanksipet Sola. 

– Han hadde ikke hjelp av broteamet sitt, sier Ytrehus. 

Publisert 8. november 2019 13:05.. Sist oppdatert 8. november 2019 15:44.