Nyheter:

Bokanmeldelse: «Flukten»

Det er mest krig og konflikt og lite flukt i Fredrik Græsviks nye roman.

Denne artikkelen er over syv år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

TV2-reporter Fredrik Græsvik har vært på reportasjereiser i konfliktområder gjennom mer enn 20 år. Det er derfor forståelig at midtøsteneksperten nå velger – i selskap med andre eksperter og forfattere – å beskrive den håpløse situasjonen i Syria og hvordan tragedien der kunne utvikle seg.

Boktittelen «Flukten» signaliserer at det er befolkningens fortvilelse vi skal få innblikk i. Forfatteren har funnet frem til en familie som har en historie å fortelle om flukten fra Aleppo og hvordan de tok seg frem til Norge. Mor, far og de to barna i familien Haliwi vekker raskt leserens sympati og forståelse for den fortvilelsen som tvin- ger dem til å forlate hjemlandet sitt. Likevel, deres historie overskygges av historikken i kjølvannet av 11. september-angrepet mot USA i 2001. Græsvik har en lett fortellerstil, men det blir mye årstall og sveip innom Afghanistan, Egypt, Irak og Libya. Riktignok blir familien greit presentert i innledningen, og særlig pappa Mazen blir en slags rød tråd i boken, men kjent med mor, far og barna blir man ikke.

Fredrik Græsviks konfliktoppsummering og egne opplevelser som tv-reporter, som han gir små glimt av, er interessant og til dels spennende lesning. Selv forklarer han innledningsvis at boken handler om dem som ble jaget på flukt, men skynder seg å tilføye at han vil begynne med å fortelle om krigene som jaget dem – krigene som destabiliserte store områder i Midtøsten. Historien om den tunisiske gateselgeren, som i fortvilelse tente på seg selv, er en fortelling som fortsatt gjør sterkt inntrykk, selv om man husker nyheten fra desember 2010.

Boken har en logisk tredeling: «Før», «Syria-krigen» og «Flukten». Innholdet er informativt. De som er i ferd med å miste tråden i alt som skjer, får god hjelp av TV2-reporteren til å bli oppdatert. Flukten til Norge blir mest en tilleggsfortelling. Men for all del; familiens dramatiske opplevelser underveis gjør inntrykk. ​