Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_990_vilgjøreombudsmanntiforum_990_vilgjøreombudsmanntihttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=6355Veteraner bør også ha ombudsmann, mener stortingsrepresentant Erlend Larsen. Nå kan de få det. Illustrasjonsfoto: Werner Juvik. /forum-media/PubImages/wj20170831_FOFO_Terje_Reppen_301wen.jpg

Vil gjøre ombudsmann til veteran-ombud

​– Vi har fått signaler fra veteraner om at dette er nødvendig. Det tar vi på alvor, sier ombudsmann Roald Linaker.

– Mange veteraner kommer til kort i møte med det offentlige – om det er NAV eller Statens pensjonskasse, sier stortingsrepresentant Erlend Larsen (Høyre). 

– For veteranene vil ombudsmannen kunne være en viktig ankeinstans, sier Larsen. 

– Ombudsmannen har allerede en tilsvarende rolle for folk i Forsvaret. Jeg tenker at det er naturlig at han også er ombudsmann for veteraner. 

Jeg tenker at det er naturlig at han også er ombudsmann for veteraner

Han har sendt spørsmål i Stortinget til partikollega og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen om regjeringen kan ta initiativ til at Ombudsmannen for Forsvaret også blir ombudsmann for veteraner.

Svaret til Stortinget er ikke ferdig, ifølge Forsvarsdepartementet, men initiativ er allerede tatt. 8. mai skrev Frank Bakke-Jensen og statsminister Erna Solberg i en kronikk i Dagbladet at instruksen til ombudsmannen bør endres slik at «ansvaret for veteranene blir spesifikt omtalt». Nå er det opp til Stortinget å gjøre noe med instruksen. 

Erlend Larsen sier at dette er noe mange veteraner fra internasjonale operasjoner har etterlyst. Han påpeker at Forsvaret har ansvaret for veteraner det første året etter at de kommer hjem fra internasjonale operasjoner. Så skal de overføres til det sivile helsevesenet. Larsen mener at det å ha ombudsmannen på «laget», vil være en styrke.

– I hvilke typer saker kunne det vært aktuelt å trekke inn ombudsmannen?

– Den tilbakemeldingen vi ofte får, er at veteraner får én godkjenning hos NAV. Så kan den samme vurderingen bli underkjent hos Statens pensjonskasse. Det er ikke heldig, sier Larsen.

De som reiser ut, trenger et godt vern

– Siden 2. verdenskrig har mer enn 100 000 vært i internasjonale operasjoner. Forsvaret er offensive på mange områder. Da tenker jeg også man burde være offensive når det gjelder å ivareta veteraner. De som reiser ut, trenger et godt vern.

Ombudsmann Roald Linaker er positiv til forslaget. Dette er også noe som det har vært jobbet med en stund og som han selv har ytret ønske om. I årsberetningen for 2017 tar han opp flere forhold som berører veteraner. Han skriver at «Ombudsmannsnemnda for Forsvaret oppfatter seg som en ombudsordning for veteraner», men mener at det bør presiseres i instruksen. Det bør også vurderes om dagens ombudsordning kan styrkes med tanke på veteranspørsmål. 

– Vi har fått signaler fra veteraner om at dette er nødvendig og at de har behov for en ombudsmann. Det tar vi på alvor. 

– Hva kan ombudsmannen bidra med?

– Å være et organ veteraner kan ta kontakt med og som passer på at de ordningene som veteraner har, blir fulgt og at veteranene får rettferdig behandling, sier Linaker.

– Ombudsmannens oppgave er å sørge for at Forsvaret gjør rett for seg. Veteraner blir også berørt av NAV og Statens pensjonskasse. Her er det naturlig at det blir en grenseoppgang mellom Ombudsmannen for Forsvaret og Sivilombudsmannen. 

Ombudsmannens oppgave er å sørge for at Forsvaret gjør rett for seg
Publisert 9. mai 2018 12:31.. Sist oppdatert 9. mai 2018 13:22.