Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1422_vaiersomholderknmhelforum_1422_vaiersomholderknmhelhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8477Flere løftekjettinger er festet rundt KNM Helge Ingstad. Men flere må på plass før fregatten kan heves. Foto: Jakob Østheim/forum-media/PubImages/20181207JØ_1356.jpgFlere løftekjettinger er festet rundt KNM Helge Ingstad. Men flere må på plass før fregatten kan heves. Foto: Jakob Østheim

Vaier røk - venter på bedre vær

Kraner og andre ressurser for å heve KNM Helge Ingstad er på plass igjen. Vær og vind avgjør når forsøket på å heve fartøyet starter, ifølge Sjøforsvaret.

Dårlig vær i romjula og nyttårshelga førte til at én vaier røk og at KNM Helge Ingstad sank ytterligere 30 centimeter. 

– Det har ikke gått an å jobbe med skipet gjennom julen på grunn av det forferdelige været, så det er begrenset hva vi har fått til, sier kommunikasjonssjef Torill Herland i Sjøforsvaret.

Hun avdramatiserer vaieren som røk, men sier at det er uklart når hevingen kan begynne. Kraner og andre ressurser er på plass igjen ved fregatten. Det samme er ekspertene som skal håndtere hevingen.

– Vi skal nå se an hvordan fartøyet ligger og lage en detaljplan om veien videre, sier Herland, som understreker at hevingsarbeidet er svært komplisert.

Fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS natt til 8. november i fjor, ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland. Fregatten var på vei hjem fra øvelse Trident Juncture. Arbeidet med å heve skipet startet i november, men ble utsatt til januar blant annet på grunn av krevende værforhold. I desember ble kranene som skulle heve fregatten, sendt på andre oppdag. Men nå er de tilbake.

 

 

forum_1422_vaiersomholderknmhelKNM Helge Ingstad<ul><li>En av fem norske fregatter i Nansenklassen.<br></li><li>Bygget og designet av skipsverftet Nevantia i Ferrol i Spania.<br></li><li>Fregatten er 134 meter lang, 16,8 meter bred og har en høyde på 32 meter.<br></li><li>Den veier 5290 tonn og har en toppfart på 26 knop.<br></li><li>Normal besetning er på 132 personer.<br></li><li>Båten var med i storøvelsen Trident Juncture og var på vei hjem fra øvelsen til Haakonsvern da kollisjonen skjedde.<br></li><li>Trident Juncture 18 er en NATO-ledet militærøvelse som ble arrangert i Norge i oktober og november 2018.<br></li></ul><p><br></p>forum_1422_vaiersomholderknmhel

Vaier røk

Det var under stormen i nyttårshelgen at vaieren røk. Problemet bl oppdaget under en inspeksjon onsdag. 

– Dette får ikke store konsekvenser. Det er mange vaiere som holder KNM Ingstad inn mot land. Det er en av dem som har hatt stor belastning, som vi nå erstatter, sier Herland. 

 

 

forum_1422_vaiersomholderknmhelforum_1422_vaiersomholderknmhelhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8478KNM Helge Ingstad kolliderte med TS Sola natt til 8. november 2018. Det aller meste av fregatten ligger under vann. Foto: Kystverket. /forum-media/PubImages/image004.jpgKNM Helge Ingstad kolliderte med TS Sola natt til 8. november 2018. Det aller meste av fregatten ligger under vann. Foto: Kystverket.

Inspeksjonen viste også tegn til at fjellet sprekker opp ved ett av stedene hvor vaierne er festet til land.

Fregatten ligger under vann. Før jul ble det lagt kjettinger under skipet som skal brukes under hevingen, men noen flere kjettinger må festes. 

– Når dette er på plass, er det vær og vind som avgjør når hevingen kan starte. Det må være gode værforhold når vi skal sette i gang, sier Herland.

Publisert 4. januar 2019 11:24.. Sist oppdatert 4. januar 2019 11:24.