Nyheter:

Uten belter i ti år til

De gamle feltvognene i Forsvaret må trolig kjøre uten sikkerhetsbelter bak i ti år til.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Sist fredag 29. september skjedde enstygg møteulykke i indre Troms, hvor fire soldater fra Setermoen ble skadet. De satt usikret bak i en Mercedes feltvogn MB 240, da bilen kolliderte med en militær lastebil på glatt føre.

Fordi de militære feltvognene er fra 1984, hjelper det lite med et beltepåbud som kom i etterkant. I 2010/2011 ble det undersøkt om topunkts belter kunne ettermonteres, men når passasjerene sitter sidelengs ble konklusjonen at et belte bare ville gjøre vondt verre. Tre eller firepunkts belte ble funnet for kostbart.

– Jeg vurderer å sette ned foten for dagens praksis for å sikre de ansattes liv og helse. (Thomas Norman Hansen)
Hovedverneombud i Hæren, Thomas Norman Hansen, vurderer kjøreforbund for feltvogn MB 240 (Foto: Morten Kasbergsen). 

Langt fram. Han forteller videre at FMA forventer en prosjektidé om nye feltvogner i den såkalte perspektivplan materiell, som enten vil komme på tampen av dette året, eller i løpet av neste år. Men det er departementet som styrer pengesekken. Frantzen tipper at vi kommer til 2024 før man ser et prosjekt med nye feltvogner, og så vil innfasing komme noen år etter det. Så i alle fall ti år til må de gamle feltvognene fra 1984 rulle på norske veier og terreng.

Nå er det riktig nok et antall feltvogner som har setene på tvers, og hvor belter er montert, men dette gjelder et mindre antall.

Vurderer forbud. Hærens hovedverneombud vurderer dagens transportpraksis som uforsvarlig, og har etter ulykka fredag bedt om et møte med hærledelsen for å høre hva slags tiltak arbeidsgiver vil komme med.

– Jeg vurderer å sette ned foten for dagens praksis for å sikre de ansattes liv og helse. En privat veteranbilfører kan selvfølgelig kjøre rundt uten belte – det er et personlig valg. Men personell på plikttjeneste kan ikke velge bort det usikre, og da har arbeidsgiver en plikt til å sikre personellet, sier hovedverneombud Thomas Norman Hansen.

Etter arbeidsmiljølovens paragraf 6-3 kan verneombudet stanse virksomhet når det foreligger umiddelbar fare for ansattes liv eller helse.

To av de fire skadde fra fredagens ulykke ble utskrevet på dagen, mens de to andre fikk ei natt på sykehuset i Tromsø, får F opplyst av Hærens talsperson Ole Johan Skogmo. 

Powered by Labrador CMS