forum_670_testerbremseskjermenforum_670_testerbremseskjermenhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=986BREMSESKJERM: Dette er nye bilder fra bremseskjermtesten i USA i september, med testflyet AF-02. FOTO: LOCKHEED MARTIN/forum-media/PubImages/17J00327_10.jpg

Tester bremseskjermene

For å forberede bremseskjermene til F-35 på vinterlige forhold, skal de denne høsten testes på isete rullebaner i Alaska.

Norge skal ha bremseskjermer på sine F-35-fly. Skjermene skal monteres på skroget av F-35 og skal ikke gi nevneverdig større radarsignatur av flyene. Monteringen skal skje i Norge, og det er også Norge som betaler for utviklingskostnadene.

I september har Forsvarets testpilot Eskil Amdal testet bremseskjermen under landing på Edwards Air Force Base i California. Dette var en funksjonstest i varmt vær. Nå skal skjermene testes på isete rullebaner i Alaska i to perioder, i oktober og november og i januar neste år. Dette skal gjøres i vinterlige forhold som vil tilsvare forholdene slik de blir på rullebaner i Norge.

– Et testteam med amerikanske testfly reiser denne måneden til Eielson Air Force Base i Alaska for å teste skjermen på isete rullebaner, bekrefter programdirektør Morten Klever i Kampflyprogrammet.

 

 

forum_670_testerbremseskjermenforum_670_testerbremseskjermenhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=987BREMSESKJERM: Dette er nye bilder fra bremseskjermtesten i USA i september, med testflyet AF-02. FOTO: LOCKHEED MARTIN/forum-media/PubImages/17J00214_23.jpg
forum_670_testerbremseskjermenforum_670_testerbremseskjermenhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=988TESTPILOT Eskil Amdal tester for tiden bremseskjermen i USA. FOTO: LOCKHEED MARTIN/forum-media/PubImages/17J00290_04.jpg


Han forteller at det ikke testes på norske fly, men på amerikanske testfly. Testjobben gjøres av testflygere og ingeniører fra Lockheed Martin, Joint Program Office, Norge og US Air Force.

– De første testene av bremseskjermen viste at vi må foreta små justeringer på selve bremseskjermen.  Vi har gjort endringer på pilotskjermen som drar ut hovedskjermen, forteller Klever.

De første testene av bremseskjermen viste at vi må foreta små justeringer på selve bremseskjermen. 

Det handler blant annet om vinkler som må endres og fjærer som skal forsterkes for å unngå uønsket turbulens under åpning av skjermen.

– Det er kun foretatt små justeringer på selve designet av bremseskjermsystemet etter de første testene på Edwards. Det fungerer som det skal, sier Klever.

Morten Hanche skal lede den operative testingen fra Ørland hovedflystasjon.

Publisert 12. oktober 2017 09:59.. Sist oppdatert 12. oktober 2017 10:34.