Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_680_tarhøydeforåmistefemforum_680_tarhøydeforåmistefemhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=1288ERSTATNING: Innenfor en 30-årsperiode kan Norge måtte betale opptil tre milliarder kroner for fly som skal erstatte F-35 som har styrtet. Foto: CHRISTIAN NØRSTEBØ /forum-media/PubImages/Skvadronen_ Luke_0003.jpg

Tar høyde for å miste fem fly

Norge kan måtte kjøpe erstatningsfly for rundt tre milliarder kroner.

Det kan bli aktuelt dersom eventuelle ulykker eller feil fører til at F-35-fly går tapt.

Gjennom F-35s beregnede levetid til 2054, er det tatt høyde for at Forsvaret kan miste  inntil fem fly, basert på statistiske beregninger.

– Det stemmer at vi i levetidskostnadene har beregnet en gjenanskaffelse på inntil fem fly i løpet av perioden 2025 til 2054, sier programdirektør Morten Klever i Kampflyprogrammet til Forsvarets forum.

Må bevilges. Klever understreker at dette ikke er særegent for F-35. På begynnelsen av 1990-tallet ble det anskaffet to F-16 som erstatning for tapte fly. Tilsvarende ble det anskaffet ett erstatningsfly etter det tragiske tapet av et Hercules-fly i det svenske fjellet Kebnekaise i 2012.

– Dersom det blir behov for å anskaffe erstatningsfly, vil dette fremmes Stortinget på vanlig måte som egne investeringsprosjekter, sier programdirektør Klever.

– Må det da bevilges nye midler fra Stortinget for å finansiere erstatningsflyene?

– Staten er selvassurandør, og Forsvaret er dermed ikke forsikret mot slike hendelser. Forsvaret må derfor erstatte ødelagt materiell selv. Hvis det skulle bli behov for erstatningsfly, vil dette måtte fremmes for Stortinget.

Forsvaret må erstatte ødelagt materiell selv 

600 millioner. I det flernasjonale programmet er det en målsetting om at prisen for fly levert i 2022, skal ned til 80 millioner dollar per fly.

Valutaeksperter sier vekslingskursen historisk har vært syv kroner per dollar i gjennomsnitt, og at kronen trolig skal styrke seg noe i forhold til dollaren i årene som kommer. Med en tenkt dollarkurs på eksempelvis på 7,50 kroner i forhold til dagens kurs på rundt åtte kroner, havner prisen på 600 millioner kroner per fly. Med maksimalt fem erstatningsfly blir totalerstatningsprisen på om lag tre milliarder kroner.

 

 

forum_680_tarhøydeforåmistefemforum_680_tarhøydeforåmistefemhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=1289Generalmajor Morten Klever er sjef for Kampflyprogrammet. /forum-media/PubImages/22915735952_209de87bf6_o.jpg


Mistet 17 F-16.
Da Norge anskaffet F-16 på 70- og 80-tallet ble det anskaffet totalt 72 fly: 60 ensetere F-16A og 12 tosetere F16B. I tillegg ble det anskaffet to ekstra F-16B i 1987 som erstatningsfly.

Seks piloter mistet livet i forskjellige ulykker i forbindelse med trening på 80-tallet samtidig som at 17 fly gikk tapt, opplyser Luftforsvaret. Det foreløpig siste flyet som gikk tapt, var i mars 2001, da flyet traff en ørn etter at det lettet fra Bodø --takeoff fra Bodø. Både pilot og passasjer skjøt seg ut av flyet før dette flyet styrtet. Ingen ble skadet.

Publisert 26. oktober 2017 07:14.. Sist oppdatert 3. november 2017 14:21.