Nyheter:

Slik så det ut da det brant på Setermoen onsdag kveld. Ingen kom til skade. Foto: Forsvaret.

Startet utenfor vogna

Beltevogn-brannen på Setermoen onsdag oppsto utenfor kjøretøyet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Soldatene skulle angivelig etterfylle drivstoff på en ovn, da en lekkasje gjorde at drivstoffet tok fyr. Dermed brant både teltet og beltevogna, som teltet sto inntil.

Lensmann Geir Lofthus i Balsfjord, som er straffesaksansvarlig i Midt-Troms, bekrefter at beltevogna ikke har skyld i brannen, men han ønsker foreløpig ikke å bekrefte det øvrige hendelsesforløpet, fordi etterforskningen ikke er ferdig. Men han sier brannen verken startet som teltbrann eller kjøretøybrann:

– Vi har avhørt et par av soldatene og også gjort noen tekniske undersøkelser, men beltevognen var jo helt nedbrent. Vi skal gjøre noen flere avhør før vi sier noe mer. En brann er jo dramatisk i seg selv, men det var ikke fare for liv i dette tilfellet, sier Lofthus.

Slik ser ei svenskbygd beltevogn ut, med stort innslag av glassfiber.\n\n

 
Det er ikke første gang kjøretøyer brenner fordi det søles drivstoff. For få år siden brant tre firehjulinger på Østlandet da spesialsoldater på øvelse skulle etterfylle bensin. Det var en menneskelig feil. De fem soldatene på Setermoen fikk for sikkerhets skyld overnatta på sykestua for observasjon, da de hadde inhalert noe røyk. De var ute på øvelse onsdagskvelden med ei såkalt relévogn fra Artilleribataljonen.

Uten å kjenne den direkte brannårsaken fra Setermoen, sier Hærens hovedverneombud Thomas Norman Hansen at det har vært rapportert noen tilfeller av brann som skyldes mangelfullt vedlikehold av drivstoffslanger på teltovner. Derfor ønsker sikkerhetsorganisasjonen å se nærmere på denne utfordringen. Det er mange år siden Forsvaret forlot vedovner, og nå står ei jerrykanne med drivstoff utfor teltet og forsyner ovnen – populært kalt multifuel – med en parafinblanding som militært betegnes F-34. Det er i praksis samme drivstofftype som brukes i fly.

Powered by Labrador CMS