Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_856_nyesnøscootereforum_856_nyesnøscooterehttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=3460Foto: Ole-Sverre Haugli/Hæren/forum-media/PubImages/ltk_gsv-3.jpg

Nye snøscootere

Forsvarets nye snøscooter er over dobbelt så sterk som forgjengeren. – Det gir oss mye bedre fremkommelighet, mener kompanisersjant Kay-Arne Storvold.

– Grensevakten har fått en moderne snøscooter som er kraftigere, enklere å bruke og som gir soldatene økt mobilitet. Vi har gått fra 66 til 147 hestekrefter. Det merkes, særlig når man kjører med last på sleden. Man har bedre forutsetninger for å komme fram på steder som har vært vanskelig tilgjengelig tidligere, sier Kay-Arne Storvold (bildet).

Han er kompanisersjant ved Jarfjordkompaniet som tilhører Garnisonen i Sør-Varanger (GSV). Avdelingen har brukt den nye snøscooteren i omlag tre uker.

– Snøscooterne brukes nesten hver dag om vinteren. Det resulterer også i stor slitasje på materiellet. En del av våre snøscootere har gått opptil 15 000 km lenger enn i andre avdelinger. Derfor var dette en kjærkommen oppgradering, sier Storvold.

Mobilitet. «Lynx Commander 800R E-TEC Army» er navnet på den nye snøscooteren. I enkelte avdelinger har den erstattet den trofaste arbeidshesten «Lynx Yeti V800».

– Målsetningen er å øke mobiliteten og utholdenheten til avdelingene. De får tilgang på små terrengkjøretøy for hurtig fremrykking og transport av personell og materiell, sier major Torgeir Thunshelle.

Han er prosjektansvarlig for anskaffelsen i Forsvarsmateriell. 200 snøscootere har allerede blitt utlevert til Forsvaret, hvor Grensevakten er en høyt prioritert avdeling. Til sommeren får GSV også rundt 70 terrengkjøretøy av typen «Lynx Outlander 6x6 Army».

– Prosjektet kalles «Lette terrengkjøretøy sommer og vinter». Kontrakten er på rundt 100 millioner kroner som inkluderer logistikkstøtte, spesialverktøy, reservedeler og utdanning, sier Thunshelle.

 

 

forum_856_nyesnøscootereforum_856_nyesnøscooterehttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=3462/forum-media/PubImages/Lynx Commander 2.jpg
forum_856_nyesnøscootereforum_856_nyesnøscooterehttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=3463Foto: Ole-Sverre Haugli/Hæren/forum-media/PubImages/ltk_gsv-2.jpg


Tilpasset. Den nye snøscooteren er basert på modellen Lynx Commander som også kan kjøpes av sivile. Det er likevel gjort flere tilpasninger for å møte Forsvarets behov.

– Vi har montert infrarøde lys som gjør at man kan se bedre i mørke med lysforsterkende materiell. Det er også en «blackout-modus» som gjør at man mørklegger scooteren helt. Cargobokser er montert for frakt av utstyr og braketter er klargjort for å feste sambandsmateriell. Vi har også en snøsmelter, samt litt kraftigere frontdempere enn på den sivile varianten, sier Thunshelle.

– Hvor stort var behovet for modernisering i avdelingene som har fått nye scootere?

– Lynx Yeti er rundt 10 år gammel og har blitt brukt mye. Det har også skjedd store endringer når det gjelder motorteknologi på disse årene. Nå får avdelingene en sterkere snøscooter som likevel har lavere forbruk av drivstoff, sier han.

 

 

forum_856_nyesnøscootereforum_856_nyesnøscooterehttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=3461Foto: Ole-Sverre Haugli/Hæren/forum-media/PubImages/ltk_gsv-1.jpg


Kraftigere.
I første omgang er det bare enkelte prioriterte avdelinger som får nye snøscootere. På Høybuktmoen ble det på onsdag markert at GSV har overtatt sine kjøretøy. De vil primært bli brukt til frakt av personell ut til forskjellige installasjoner, og patruljering langs grenselinjen. 

– Jeg tror det vil gjøre hverdagen enklere, sier kompanisersjant Kay-Arne Storvold som er instruktør på snøscooter.

I forrige uke hadde han kjøreopplæring for soldater i Jarfjord-kompaniet. Nå er de i gang med konverteringskurs for befal som skal lære seg en ny scootertype.

– Nå får man over dobbelt så mange hestekrefter i forhold til på Yeti-modellen. Derfor blir det enda viktigere å innprente riktige holdninger i opplæringen. Men når man bruker den ekstra kraften riktig så blir det en kjemperessurs, avslutter han.

Publisert 26. januar 2018 09:41.. Sist oppdatert 12. februar 2018 15:10.