Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1817_nrktrepersonerharfåtforum_1817_nrktrepersonerharfåthttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=9139/forum-media/PubImages/DJI_0014.jpg

NRK: Tre personer har status som mistenkte etter Helge Ingstad-kollisjonen

Tidligere er det kjent at sju personer var på broen på fregatten da ulykken skjedde.

Losen, vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» og en ansatt på trafikksentralen på Fedje har status som mistenkte etter kollisjonen med tankskipet «Sola TS», opplyser politiet til NRK.

 

 

forum_1817_nrktrepersonerharfåtDette er KNM «Helge Ingstad»-havariet<div class="gwt-HTML" style="color:#000000;font-family:"arial unicode ms", arial, sans-serif;font-size:small;background-color:#ffffff;"><p class="forsvaretElement-p"></p><div class="gwt-HTML" style="font-size:small;color:#000000;font-family:"arial unicode ms", arial, sans-serif;background-color:#ffffff;"><p class="forsvaretElement-p">* Klokken 3.30 natt til 8. november legger tankskipet Sola fra kai ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland, fullastet med 60.000 tonn råolje. Sola blir hjulpet ut av både los og eskortebåt, og beveger seg nordover i en hastighet på om lag 6 knop.</p><p class="forsvaretElement-p">* Klokken 4.03 kolliderer det 250 meter lange tankskipet med fregatten KNM Helge Ingstad, som er på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.</p><p class="forsvaretElement-p">* Marinefartøyet påføres en stor flenge i skroget, og det renner mer vann inn enn hva lensepumpene greier å få ut. Fregatten mister styring etter kollisjonen og får hjelp av flere slepebåter med å dyttes i land for å forhindre totalt havari.</p><p class="forsvaretElement-p">* Der blir fartøyet liggende på 5 meters dyp med kraftig slagside, og det jobbes kontinuerlig med å holde det over vann. Etter hvert boltes fregatten fast til fjellet for å holde den på plass.</p><p class="forsvaretElement-p">* Politiet oppretter en sikkerhetssone og holder vakt ved havaristen.</p><p class="forsvaretElement-p">* Besetningen på 137 personer ble evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. To av dem ble sendt til Haukeland universitetssjukehus og de seks andre til legevakten. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.</p><p class="forsvaretElement-p">* Fregatthavariet skapte store ringvirkninger for olje- og gassproduksjonen. Equinor valgte å stenge ned driften på Stureterminalen og Kollsnesanlegget, noe som førte til at fem oljefelt i Nordsjøen ikke kunne levere til landanleggene. Produksjonen ble stengt fram til ut på ettermiddagen samme dag.</p><p class="forsvaretElement-p">* En lydlogg VG har fått tilgang til, ble offentliggjort 11. november. Loggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.</p><p class="forsvaretElement-p">* Natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Fregatten sank, og senere samme dag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.</p><p class="forsvaretElement-p">* 28. november ble bergingen av Helge Ingstad stoppet på grunn av uvær. Det er usikkert når bergingen vil fortsette.</p><p class="forsvaretElement-p">* 29. november legger Statens havarikommisjon for transport fram en foreløpig rapport om ulykken.</p><p class="forsvaretElement-p"><i>Kilder: NTB, Sysla, Aftenposten, TV 2, VG</i><br></p></div></div>forum_1817_nrktrepersonerharfåt

Ingen er siktet i saken, men politiet har gjennomført omtrent 60 avhør i saken. Natt til tirsdag ble ulykken rekonstruert av Statens havarikommisjon. Sola TS deltok i rekonstruksjonen, sammen med politiet, Equinor, Kystverket og Sjøforsvaret.

Fire måneder

Fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte om morgenen 8. november. Fregatten ble liggende i fjæresteinene nord for Stureterminalen i Øygarden i nesten fire måneder før den ble hevet og fraktet til Haakonsvern i Bergen.

I Havarikommisjonens foreløpige rapport om ulykken kom det fram at mannskap på fregatten like forut for kollisjonen ikke klarte å skille mellom tankskipet og land.

Losen på Sola TS er mistenkt for brudd på navigasjonsreglene, blant annet om skipet lå riktig i farvannet og ga riktig signal til fartøyet som kom imot, ifølge Mevatne. Den mistenkte på fregatten er vaktsjefen, som var ansvarlig på broen i forbindelse med sammenstøtet, sier Mevatne.

Tidligere er det kjent at sju personer var på broen på fregatten da ulykken skjedde, blant annet en amerikaner under opplæring.

Milliarder

Arbeidet med å berge og heve den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad har kostet over 640 millioner kroner, opplyste forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) i begynnelsen av mars.

Fregatten ble påført en stor flenge i skroget i kollisjonen med Sola TS og fylt med vann. Fartøyet mistet styringen, men fikk hjelp av slepebåter til å komme inn mot land, men sank like ved land og ble liggende nesten helt under vann. Vanskelige værforhold førte til at hevingen ble utsatt flere ganger.

KNM Helge Ingstad er den fjerde av totalt fem norske fregatter i Nansen-klassen som ble levert imellom 2006 og 2011. Prisen for alle fem fregattene var 21 milliarder kroner.

Publisert 2. april 2019 16:21.. Sist oppdatert 3. april 2019 13:22.